söndag 7 december 2008

7 december och det blir pianoklink och tårar


På ett trångt och svettigt Jazzhuset såg jag under Way Out West- festivalen en klubbspelning med den norska sångerskan Ingrid Olava. Med sitt pianospel och sina spröda sånger gick hon rakt in i hjärtat på mig. Det var så starkt att jag bara ville gråta. Jag är helt såld på vemodiga och stillsamma sånger om problematisk kärlek och andra dysterheter. Här får jag mitt lystmäte mättat. Juliet’s Wishes heter hennes debutalbum, där hon har skrivit alla de fina låtarna själv. Min favorit på skivan är Back to love. Åh, det är så vackert och känslosamt. Åh, man vill krypa upp i soffhörnet under en filt med en kopp te och njuta och känna sig lite svår. Åh, man måste nästan fälla en tår för att det blir så känslosamt.

Provlyssna på Ingrid Olava på hennes Myspace-sida http://www.myspace.com/ingridolava