tisdag 16 december 2008

16 december och män i trenchcoat

Eh, hur ska jag förklara det här? Något är ju otroligt fascinerande med antihjältar i trenchcoat.
Min favorit i den genren är nog John Constantine och serien Hellblazer. Magiker, otrevlig, röker för mycket och blir osams med precis alla. Fantastiskt. Från början var han en sidokaraktär i serien Swamp thing men fick äran att få en egen serie. Och vilken serie! I Hellblazer finns det inga goda människor, man kan inte lita på någon och bakom varje gathörn lurar en demon eller djävul som inte vill något annat än att dra dig ner till helvetets kretsar på en längre semester. Roligt är dessutom att serien har olika författare, Denise Mina som jag tipsade om 1 december är en av dom som skrivit, det ena albumet har den underbara titeln Empathy is the enemy.

Från Denise Mina är inte steget långt till tokdeppiga men stundtals väldigt roliga Dennis Lehane som förutom att skriva om brott i Boston är en av manusförfattarna till underbara tv-serien The Wire (här är ett litet klipp från första säsongen, fantastisk dialog, misär och sällskapsspel i ett). Hans deckarduo Kenzie (Kenzie har trenchcoat!) och Gennaro tar sig igenom ett Boston där tillvaron är mörkare än nattsvart. Här visar sig verkligen deckargenren som den nya formen av socialrealism. I Gone baby gone (nyligen filmatiserad och regisserad av Ben Affleck!) vrider hela tiden om ens tankar om rätt och fel och när jag läst ut boken satt jag och bara stirrade på spårvagnen och försökte glömma bort allt jag läst. Så obehagligt var det.

För att slutligen muntra upp er en smula kommer här ett klipp med två män i rock. Hm, kanske inte är så roligt om man inte sett alla avsnitt av Buffy the vampire slayer, men det har väl alla?