fredag 5 december 2008

5 december and I will always love you


Från rymden till Norge. Grymt logiskt. Här i Norge stannar vi under helgen.
Nu lägger vi ångesten från början av december bakom oss och ägnar oss åt kärleken idag. I och för sig så skapar väl kärlek sinnessjukt mycket ångest, men det behöver vi ju inte låtsas om idag. Idag ägnar vi oss åt romantisk och storslagen kärlek istället. En av de vackraste kärleksböckerna som jag har läst är Herbjörg Wassmos Det sjunde mötet. Temat i den här boken är att man har en person som man hör ihop med och som man passar ihop med. Boken handlar om Gorm och Rut som träffas i barndomen. Det blir ett starkt och livsavgörande för de båda, som gör stort intryck på dom och som de bär med sig genom hela livet. Deras liv flätas samman och de möts sex gånger till det sjunde och avgörande mötet i vuxen ålder. Jag tycker att det här är en otroligt vacker bok, och jag är helt såld på Wassmos tanke att man har en person som man blir hel tillsammans med. Det är så fint tycker jag och så oerhört romantiskt.
Om man efter att ha läst den här boken fortfarande är tveksam till hur det verkligen är och känns när man är kär kan läsa här. Och om Gorm och Rut hade varit Svensson-gothar så är jag övertygad om att detta skulle vara det självklara låtvalet på deras bröllop.