tisdag 23 februari 2010

5 otroligt intellektuella vintersportsfrågor till Magnus Sjöberg

Jo, både jag och Siska har märkt att det är något stort sportevenemang som pågår i Nordamerika för tillfället. Vinter-OS om det nu är någon som har missat det. Eftersom Siska och jag är pinsamt oinsatta i sportens värld så tar vi hjälp av några biblioteksmänniskor som är lite sportigare än vi är.

Magnus Sjöberg skriver om musik och jobbar på Skolbibliotekscentralen här i Göteborg och ordnar med böcker åt alla lässugna elever här i staden. Men mest verkar han titta på sportsportsport. Det faller sig därför väldigt naturligt att ställa intellektuella sportfrågor till Magnus.



Vilken är den bästa boken om vintersport du vet?
Eftersom jag jobbar med barn- och ungdomsböcker kommer jag ju genast att tänka på Bengt-Åke Cras och Gunnar Nordströms hockeyboksserier. Men jag kan inte säga att det är några direkta favoriter, även om de är bra. Har också läst några böcker om både alpina och längdskidshjältar som visserligen varit bra, men som inte direkt givit någon mersmak. Och eftersom det nu är OS-år, så känner jag att min vurm för anekdoter och det större perspektivet måste lyfta fram den rätt nyutkomna Ringar av is av Åke Stolt. En både lättsam, rolig, allvarlig och underhållande resumé av alla vinterspel som hållits fram till Vancouver. Det är i alla fall den bästa bok om vinter-OS jag läst.

Vilken är den bästa filmen om vintersport du vet?
Det är uppenbarligen svårare att göra bra filmer om vintersport än filmer om t.ex. fotboll eller baseball. Jag kommer inte på många filmer i genren som inte är hockeyfilmer. Ska väl vara Cool Runnings, då, om det jamaicanska boblaget, men… nej… Hockey får det bli. Och då naturligtvis (OK, Miracle on ice, om det amerikanska hockeylaget som vann guld 1980 bör väl nämnas): Slagskott. Paul Newman. Bröderna Hanson (eh, ja, alltså inte de bröderna Hanson, utan de andra... Eh...). Faktiskt. Fantastiskt. Det nordamerikanska hockeysjuttiotalet på en och en halv timme.

Vilken är den bästa låten om vintersport du vet?
Hrmmm… Om det är svårt att välja en film, så... De flesta låtar som jag omedelbart kommer på är ju såna här ”vi-är-bäst-och-vi-ska-vinna-vm-guld-i-år-igen”-lallare som är skrivna av Lasse Holm. Mer om dem nedan. Sen har vi ju videon till Hammerfalls Hearts on fire, där de fick spela curling med Anette Norberg och de andra. Jag tänker, som den nostalgiske bakåtsträvare jag är, ljuva tankar om Alpina skidlandslagets De e bar’ å åk. Jag tänker Ski med Alison Moyet. Fast, nej… Även om det är lite krystat väljer jag Two skaters med holländska Nits. Av den anledningen att ingen lyssnar på Nits längre, och att det är en bra låt. Fast det finns andra som är bättre, men som dock inte handlar om skridskoåkare. Så det bör man göra. Lyssna på Nits.

Vilken är den sämsta filmen/boken/låten (välj själv) om vintersport du vet?
Jag nämnde musik tidigare, och det ska erkännas att Lasse Holm inte ensam ska klä skott för de kulturella, musikaliska, mörkläggningar som förlamar landet varje gång ett landslag ska spela match. Det är väl bara hockeylandslaget och Håkan Södergrens 5 minuter i musikalisk berömmelse i Nu tar vi dom som han ska anklagas för. Och fastän man bör utdela skarpa varningar och tillrättavisningar även till Pernilla Wibergs mysrysliga Privilege, så måste alla kulturyttringars största svarta får i fråga om vintersport vara Nick Borgens Den glider in. Kommentarer överflödiga.

Vilken är den bästa vintersporten?
Jag vill naturligtvis vara intellektuell och framhäva curlingstrategier eller den episka landsbygdsromantik som frodas och framtvingas under ett bandyderby i Hälsningland. Jag skulle faktiskt vilja säga något smart om puckelpist eller skicross. Men jag håller fantasilöshetens flagga högt och är ärlig. Hockey! Framför allt för att det är en actionsport, oavsett om man spelar själv eller kollar. Har några av mina första vintersportsminnen från hockey. OS 1980 och SM-finalserien Brynäs-Frölunda. Fast jag vill gärna framhäva att jag faktiskt varit riktigt bandyfreak. Promenerat en mil tur och retur för att se en derbymatch i den norrländska andradivisionen några ruggans kalla annandag jul. Så det så.

Inga kommentarer: