
Gränser, deras omöjlighet och absurditet, kan nog vara det europeiska temat i år. Det kan handla om animerade filmer om franska ghettoungdomar som försöker älska varandra trots strikt givna klassinramningar som i "Round da way" (Klotz & Lazaro, Frankrike, 2009), som till slut leder till den oundvikliga och hysteriskt roliga förstörelsen av det inskränkta borgerliga huset. En färgfull, actioninriktad, multikulti på ett fantastiskt roligt sätt, uppdatering av dystra "reportage" från franska "hoods", är "Round da way" också en påminnelse om den animerade filmens existens utanför de amerikanska ramarna.
Gränserna korsas i den serbiska "Here and there" ("Tamo i ovdje", Lungulov, Serbien, 2009) där en ung man vill ta med sig flickvännen till USA. Då han själv saknar Green Card, kan han inte åka ut ur landet för att hämta henne och övertalar därför en avslagen och utslagen jazzmusiker som får pengar för att åka till Belgrad och hämta flickvännen. "Here and there" påminner mig om den gamla jugoslaviska filmen "Någonstans mittemellan" ("Nesto izmedju", Karanovic, Jugoslavien, 1981), men nu är inte längre landet Jugoslavien mellan öst och väst. Snarare försöker alla att ta sig över till det USA, fyllt av möjligheter, kosta vad det kostar...
En annan serbisk regissör, Goran Paskaljevic skapade också filmhistoria under årets festival. Han korsade nämligen den omöjliga gränsen mellan Serbien och Albanien! Filmen
"Honeymoons" (Paskaljevic, Serbien/Albanien, 2009) är den första, åtminstone enligt regissören själv, samproduktionen länderna emellan. Den tar upp utanförskapen serberna och albanerna känner gentemot det stängda Europa, men också om likheter som finns på Balkan och som människor, trots deras nekande, måste inse.
Sexualitetens gränser korsas i den djupt experimentella turkiska "Should I really do it?" ("Bunu gerçekten yapmali miyin?", Necmi, Turkiet, 2009) och den grekiska "A woman's way" ("Strella", Koutras, Grekland, 2009). "Should I really do it?" är en originell dokumentärfilm där Petra, som levt ett utsvävande liv i Istanbul måste komma hem till Tyskland för att ta hand om sin döda systers hundar. Hon anförtror sig i ett långt psykoterapeutiskt samtal till en mystisk man med en svart gummimask på huvudet som lyssnar på hennes berättelse om instängdhet i Tyskland kontra den sexuella friheten i Istanbul.
"Strella" är dock en mer komplicera film, en äkta grekisk tragedi, men uppdaterad för det 21:a århundradet. Incest, könsbyte, en omöjlig kärlek, önskan efter att få leva ett normalt liv och många andra problematiska idéer, tankar och händelser trängs in under en timme och femtiotre minuter.

Dock får jag direkt svar på tal av en av Europas mest kända undersökare, en profil som fått ett eget verb "att wallraffa", enligt den metod han använder för att avslöja skeenden i sitt hemland. Günter Wallraff har i sin senaste roll sminkat och klätt ut sig till en svart man, som dagligen möter osynliga gränsdragningar och barriärer. Trots att den somaliska karaktären bara finns och går runt, utan att någonsin vara otrevlig, stöts han bort av ovälkomnande tyskar. "Black on white" ("Schwarz auf weiss", Pagonakis & Jäger, Tyskland, 2009) påminner om Janne Josefssons valstugemetod, men går bortom det spekulativa trots den kontroversiella metoden.

Sjätte anteckningen
För övrigt vill jag bara skriva att jag blev kär i Caroline Leaf. Kär och kär. Men hon och hennes vackra filmer väckte en varm känsla i magen. Caroline är en av de absolut största animatörerna i världen, och jobbar bl.a. med sand och färg på fingrar som hon smetar in på glasskivor...
Sjunde anteckningen
Jag har missat många filmer. Jag har missat många mästare. Claire Denis och hennes film, Sally Potter och hennes film, Chabrols film, Gondrys film, Wajdas film, Vittorio Storaro, Von Trottas film o.s.v o.s.v. Och en hel del filmer jag sett tar jag inte upp i denna text. Dem kommer jag kanske att återkomma till, längre fram, efter att jag faktiskt insett att jag sett sammanlagt 37 filmer!
Åttonde anteckningen
Fantastiskt att utsätta sig själv för "The temptations of St. Tony" ("Püha Tõnu Kiusamine", Õunpuu, Estland/Finland/Sverige, 2009) och det på min sista dag på festivalen! Det här kommer om 50 år att vara en obestridbar klassiker, hoppas jag. Jag vill inte jämföra den med andra filmer och inte jämföra regissören med andra skapare, men för att skapa sig en bild av filmens utseende och karaktär kan jag nämna några namn. Det finns ett uns av Buñuel, Kaurismäki, Tarkovskij, Bulgakov, Dante, marginaliserade karaktärer i Tom Waits skumma låtar, den svarta humorn och satiren från de bästa öst/centraleuropeiska humortraditioner och mycket annat som inte går att rama in i eleganta beskrivningar. 2010 års festival är över. Tillbaka till akademin. Over and out.
/Sanjin Pejkovic
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar