onsdag 17 februari 2010

Emmaboda bibliotek gästbloggar

Som ni nog vet är det inte bara Elin och Siska som bloggar. Ett annat bibliotek som är väldigt häftiga och webb 2.0 är Emmaboda bibliotek, kolla in den! Dessutom är dom väldigt gulliga eftersom dom idag gästbloggar här!

Emmaboda bibliotek gästbloggar

Med Emmaboda biblioteksblogg är min förhoppning att kunna inspirera till läsning. Någon mer revolutionerande bibliotekstanke än så har jag inte med bloggen. Likaväl som att vara en guide bland bibliotekets fysiska hyllor vill jag kunna vara det för dem som är intresserade av att få tips på läsning via nätet. Och den glädje jag kan känna när jag läser något riktigt bra vill jag förstås att andra också ska få känna.

Ett av mina stora glädjeämnen i livet är att upptäcka nya författare. Det gjorde jag i höstas när jag läste Nära hem av Alice Munro. Denna ljuvliga, snart åttioåriga kanadensiska var en ny bekantskap för mig. Man kan tycka att det inte är mycket att orda om att man har upptäckt en författare som mängder av läsare världen över redan läser, dessutom sedan flera decennier tillbaka, men kanske finns det en och annan därute som liksom jag hade missat henne. Alice Munro har byggt i stort sett hela sitt författarskap på att skriva noveller och hon har gjort det med framgång. Nu har hon blivit återlanserad i Sverige med Nära hem, ett slags greatest hits-samling med noveller från 1970- och 1980-tal. Det är bara att tacka och ta emot. Munros noveller är lågmälda och för det mesta helt underbara berättelser som utspelas i Kanada, ibland med en avstickare till norra USA. Människorna i hennes berättelser lever, blir kära, separerar, dör. Inga märkvärdigheter egentligen, ändå är det så jävla bra. Att läsa Munro är att åter bli påmind om att det inte är vad som berättas utan hur det berättas som är det viktiga. När jag upptäcker nya författare, eller läser något som jag tycker är riktigt bra måste jag förstås dela med mig i hopp om att någon annan ska få en lika stor upplevelse som jag har fått. Det vore ju närmast tjänstefel av en bibliotekarie att inte göra det, eller hur? Alla har ju inte privilegiet att arbeta mitt i den skatt som biblioteket utgör. Därför hoppas jag att Emmaboda biblioteksblogg kan fungera som en guide till läsupplevelser som kan göra livet lite större, lite rikare, lite intressantare. Alice Munro är en författare som gör livet större, rikare och intressantare. Läs henne!

1 kommentar:

Elin sa...

Ja! Munro! Jättebra tycker jag med!