onsdag 24 februari 2010

I Höganäs är det bara sport som gäller

Lyckliga alla som bor i Höganäs! Dom kan bara gå till biblioteket och träffa bibliotekarien Martina Edwarsson när dom vill. Martina gillar Prince och sport. ja, hon gillar säkert annat också, men nu har hon skrivit lite om sport här. Hurra!

Vilken är den bästa boken om vintersport du vet?
Märker att jag konsumerar i stort sett all sport genom TV-rutan, tror knappt jag läst någon bok om sport, ännu mindre vintersport. Men nu när det är OS i Vancouver måste jag tipsa om Åke Stolts böcker om OS. ”Ringar av is” tar upp allt om de olympiska vinterspelen med start i Chamonix 1924, och om man som jag redan längtar efter nästa sommar-os kan man få sitt lystmäte i ”Ingen lek utan eld”.

Vilken är den bästa filmen om vintersport du vet?
Kan inte komma på någon annan film som jag sett om vintersport mer än Sällskapsresan II Snowroller. Den gick jag och såg på bio nio år gammal, och än idag är det bilden av skidsemester för mig. Jo! Blades of glory med bland annat Will Ferell så klart. Den enda gång som konståkning varit uthärdligt för mig. Det bästa med konståkningen är ju de otroliga dräkterna de kan komma på, och i Blades of glory har de minst sagt tagit fasta på just fantasifulla dräkter... Är det inte en fin påfågel!

Vilken är den bästa låten om vintersport du vet?
Det finns väl egentligen bara en låt om vintersport värd namnet: De ä bar å åk med Alpina skidlandslaget från 1976. Fast Hearts on fire med Hammerfall, curlinglagets egna ”sponsorer” i OS i Turin 2006, är ju inte så dum den heller. En lika oväntad som lyckad kombo av hård rock och kanske inte fullt så hård sport. (Och satsningen gick hem, de tog guld, och de är i skrivande stund på god väg att försvara guldet i årets OS!)

Vilken är den sämsta filmen/boken/låten (välj själv) om vintersport du vet?
Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen.

Vilken är den bästa vintersporten?
Som nämnt ovan konsumerar jag den mesta vintersporten genom TV-rutan. Och en av de absolut bästa TV-sporterna måste ju vara skidskytte. I skrivande stund har Sverige tagit ett OS-guld i skidskytte så här långt i OS. Fast lika bra går det ju med längdåkning. Eller slalom. Eller curling, skridsko eller puckelpist... Eller varför inte den märkliga kombinationen av backhoppning och längdåkning; Nordisk kombination? Eller hockey... Eller snowboard...

Inga kommentarer: