onsdag 10 februari 2010

Torslanda bibliotek gästbloggar


Det är ju såklart inte bara Hisingens och Högsbos bibliotek som bloggar. Det finns massor med andra gästbloggande bibliotek. Längst ut på finfina ön Hisingen (Sveriges fjärde största ö) hittar man Torslanda, där finns förutom stora bilar, villor, fina badplatser och goda hallon ett bibliotek! Som bloggar! Och som gästbloggar här för er idag!

Torslanda bibliotek gästbloggar

Jag som skriver det här inlägget heter Ulrika och jobbar i Torslanda bibliotek. Jag skriver i vanliga fall i vår egen blogg – torslandabibliotek.blogspot.com. Den handlar om vad som är på gång hos oss och så finns det tips om böcker, filmer, musik med mera. Det som händer i Torslanda bibliotek är ju alla välkomna att delta i, så kanske kan ni hitta något arrangemang som passar er smak någon gång. Vi ska till exempel ha en föreläsning om digitalfotografering i mars.

När jag fick frågan om jag ville gästblogga här, så tänkte jag att självklart vill jag det. Något ska jag väl komma på att skriva om. Tänkte så det knakade och kom på att jag ska skriva om att jag återigen har börjat läsa Fantasy. Det började i somras, då jag upptäckte den australiensiska författaren Trudi Canavans trilogi The black magician trilogy.

Den första boken i serien heter The Magician’s guild och den kunde jag knappt lägga ifrån mig, så bra tyckte jag att den var.
Bokens handling i korthet:

Det är dags för den årliga utrensningen av icke önskvärda personer i staden Imardin. Det är de fattiga, lösdrivarna och de kriminella som ska slängas ut utanför stadsmuren. De mäktiga magikerna tar sig, skyddade av sina besvärjelser, an uppgiften utan dåligt samvete.

Men folket är i upprorsanda och en tonårsflicka i folkhopen lyckas med det omöjliga. Hon kastar en sten som tränger i genom en av magikernas sköld och fäller honom till marken.

Nu börjar en jakt på den fattiga flickan, som besitter så mycket vild och rå magi. Hon måste genast infångas och föras till akademin, för annars utgör hon ett fruktansvärt hot mot stadens invånare. En magiker som inte har tränats att tämja sin magi kommer ohjälpligt att förintas och ta stora delar av staden med sig.

Av någon anledning så är inte Trudi Canavans böcker översatta till svenska, vilket är synd. Böckerna är så bra att något förlag borde vilja översätta dem. Men om man känner att man klarar av att läsa på engelska så rekommenderar jag varmt den här trilogin och även hennes trilogi som heter The age of five.

För övrigt kan jag säga att den bästa fantasy jag någonsin har läst är Robin Hobbs trilogi The Farseer trilogy. Den finns översatt till svenska och finns till utlån på biblioteken i Göteborg. Robin Hobb är ett alias för Margaret Ogden och hon är i mitt tycke en av de bästa författare jag har stött på under hela mitt läsande liv.

Inga kommentarer: