söndag 17 maj 2009

5 otroligt intellektuella frågor - idag blir det Norge!

Alla norrmän har en massa skäl att fira idag och Elin och Siska vill inte vara sämre, så vi firar här på bloggen. Om ni nu inte vet varför norrmän firar idag så vann dom tydligen någon sorts musiktävling igår OCH det är 17 maj idag. Och vi har ställt våra extremt intellektuella frågor till intellektuella mäniskor med Norgeanknytning!

Först ut är Heidi Möglebust som är den norskaste av alla på vår blogg idag, eftersom hon är född i Norge. Hon är inte bara norsk, utan gillar även såna här katter som hon ställer ut och vinner en massa priser med och tycker att det här är världens bästa tennisspelare.
1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Sult av Knut Hamsund
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Wilderness med Brett Anderson
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Den gröna milen
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Intill slutet vill jag vittna av Viktor Klemperer
5. Om Norge var en bok, vilken bok skulle Norge då vara?
Eddan av Snorre Sturlason

Magdalena Cederlöf är alltid extremt snygg när man träffar henne och har de snyggaste kläderna som finns. Nu var det inte därför vi ställde våra frågor till henne, det är för att Magdalena bor och jobbar i Norge. Desutom gillar hon Jo Nesbø och det gör Elin också.
1. Vilken är den bästa bok du har läst?
må vel ta noe norskt. Liker Jo Nesbø. Veldig bra på krim, f.ex Rødstrupe
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Många bra, men en som funkar øverallt e Alphaville`s genomslagsalbumet Forever Young
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Willow (tyckte jag iallfall førr)
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Har väldigt dåliga minnen från gymnasiet. Tror det va Idioten av Dostojevskij
5. Om Norge var en bok, vilken bok skulle Norge då vara?
Tja, då vill jag føreslå någon fin bok som handlar om Norge med bilder, så alla ser hur fint det e här.

Katrin Strindevall är vår favoritpraktikant! Hon har bloggat här på vår blogg här och här. Katrin har dessutom jobbat i Norge! I tre månader! Jättenorskt! Hon är superintellektuell! Läs bara här!
1. Viken är den bästa bok du har läst?
Jag tyckte att Erlend Loes bok Naiv. Super. var helt fantastisk när jag läste den. När jag var yngre var Sofies Värld av Jostein Gaarder en favorit. Jag får nog erkänna att det kändes lite intellektuellt att läsa en tjock bok fullspäckad av filosofi.
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Low Frequency in Stereos album Travelling Ants who go Eaten by Moskus är kempe grejt! Sen får jag ju erkänna att jag är svag för skrevrock á la Turbonegro och då är deras skiva Apocalypse Dudes en favorit. Båda banden är dessutom riktigt bra live.
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Jag inte har sett så mycket norsk film men Elling ligger varmt om hjärtat.
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Usch skulle vara alla "svenska" norgehistorier. Inte min kopp te och ett slöseri med papper och trycksvärta. Ett annat exempel är en del kurslitteratur som jag motvilligt läst genom åren.
5. Om Norge var en bok, vilken bok skulle Norge då vara?
En vacker bilderbok.

Elin verkar också ha en förkärlek för Norge eftersom hon stup i kvarten måste nämna Jo Nesbø och dessutom har bloggat om norsk kultur flera gånger.
Elin bloggar om Norge 1
Elin bloggar om Norge 2
Elin bloggar om Norge 3

Heja Norge!

Inga kommentarer: