måndag 4 maj 2009

Here comes the bride och en förfärlig massa ångestskapande familjerelationer

Jag hade verkligen tänkt att jag skulle tipsa om något lättsamt och glatt idag, men den förfärliga chicklitboken jag läste ut igår gjorde mig bara uppgiven och deprimerad över att den var så orealistiskt lycklig och att tjejerna var så spåniga. Nä, jag håller mig till min dystra verklighet istället, det är mycket bättre. Om du känner dig lite för uppåt och glad, så är Rachel is getting married en bra film att se om du vill komma tillbaka till verkligheten. Här kan ni se trailern till filmen.

Filmen handlar om Kym, som spelas av Ann Hathaway som blev Oscarsnominerad för rollen – hurra för henne, som kommer ut från en drogrehabiliteringsklinik. Hon kommer till sitt föräldrahem där hennes syster är mitt uppe i förberedelserna för sitt bröllop. När Kym kommer hem tätnar spänningarna i familjen och det blir en härligt deprimerande historia med rejäla doser familjetragedier, konflikter och kriser. Kym har sårat och skadat många i familjen på så många olika sätt och hennes närvaro i bröllopsförberedelserna river upp många sår hos deltagarna.

Eftersom jag tydligen har blivit en ytterst blödig bibliotekarie så berörde den här filmen mig på en massa olika sätt och jag grät flera tårar. Ann Hathaway spelar den kedjerökande Kym på ett oerhört briljant sätt. Samtidigt som jag blev oerhört berörd av hennes utsatthet och outsiderskap i familjen så blev jag skitförbannad på att hon var så oerhört självcentrerad. Samtidigt som filmen är dyster och sorglig så rymmer den en hel del värme och humor också. Jo, det är sant! Kanske inngen feelgoodfilm , men en stark och trovärdig film om en familj som försöker hantera en svår och livsomvälvande tragedi. Regissören Jonathan Demme har förresten även regisserat den här filmen.
På lördag bör ni komma till Högsbo och träffa våra älskade Högsbogrisar. Då kommer det dessutom en häst och plöjer. Låter betydligt mer idylliskt än världen Kym lever i. Det blir musikunderhållning och försäljning av korv också. Underbart.

Inga kommentarer: