fredag 15 maj 2009

Cowboys, hästar, lasson och ROLIGT!!!

Solen har sina fläckar och ibland är jag inte på mitt vanliga supergoa humör (harkel…). Då kan det vara bra att läsa Olga kastar lasso av Helena Willis.

I måndags hälsade jag på ett av mina favoritbarn och hennes mamma. Medan mamman hackade, skivade och kokade vår middag läste jag och barnet den här underbara boken om Olga som är en helt vanlig cowboy och Stefan som är häst. När boken börjar är dom på väg till affären för att köpa grejer som dom glömt bort, kanske var det toapapper. Väl där ser dom ett anslag om en lassotävling där man kan vinna en resa till Japan. Olga är ju jättebra på lasso! Det här vinner dom ju lätt. Dessutom lär hon Stefan att kasta lasso och han är också superbra.

Jag älskar när barnböcker är såhär sprudlande av fantasi och glädje. Det finns liksom inget stopp för vad Olga och Stefan kan hitta på! Dessutom gör Helena Willis underbara illustrationer som gör att man inte kan låta bli att bli alldeles sprudlande glad. Perfekt läsning för barn, sura bibliotekarier i 26-års åldern och alla andra.

Här är annat som får mig glad, här, här och här

Inga kommentarer: