måndag 25 maj 2009

Japaner, japaner, japaner

Igår tog jag och Siska ledigt från allt biblioteksarbetande och bloggande och lämnade över till Andreas Roman. Det gick ju så där, en kurs i kundbemötande hade nog inte skadat – även om man är en fräck och häftig författare. Så, idag är vi tillbaka igen! Ordningen är återställd!

Nu hade jag tänkt ha en snygg övergång till mitt veckotips idag, men det lyckas jag inte med. Jag hade tänkt skriva lite om tanterna i min bokcirkelsgrupp på biblioteket och vilka märkliga böcker dom alltid rekommenderar och väljer, men det blev så tjatigt, så jag går rakt på tipset istället! Just nu läser vi nämligen Snö faller på cederträden av David Guterson.

Snö faller på cederträden utspelar sig på en ö vid USAs nordvästra kust i början av 1950-talet. En fiskare har dött, och vi hamnar mitt i rättegången. Som anklagad står en ung fiskare av japansktamerikanskt ursprung. Under rättegångsdagarna avslöjas många spänningar och konflikter i samhället. Det handlar om bitterljuv ungdomskärlek, familjemotsättningar och gamla fejder, traumatiska krigsminnen, snöstormar, förföljelser och en underskön natur. Inte minst handlar det om de japaner som bor i samhället behandlas innan, under och efter andra världskriget.

Jag älskar den här boken! Den är fullkomligt underbar! Historien är så himla himla bra, tempot är stillsamt och den är oerhört vackert berättad med ett fantastiskt språk. Det är en ren njutning att läsa den här boken! Man kan se den som film också med Ethan Hawke och James Cromwell - känd från detta och detta.

Inga kommentarer: