söndag 24 maj 2009

Ein och Siska är lediga, idag är det Andreas Roman som sköter Högsbo bibliotek!

Högsbo bibliotek tycker att Elin och Siska arbetar och sliter för mycket och har gett dom ledigt! Hurra! Som vikarie valdes Andreas Roman. Biblioteket (och bloggen!) borde vara i mycket goda händer när en så häftig, cool och intellektuell författare tar över. Ett mycket bra val, eller...? Så här går det när Andreas är bibliotekarie:

I dag är jag gästbibliotekarie. Härligt. Medan Elin och Siska har ledigt, rattar jag deras fina bibliotek. "Var lugna", sa jag till dem när de gick på välförtjänt ledighet. "Det här grejar jag.""Vad bra", sa de och vinkade adjö.
En dam i fyrtioårsåldern kommer fram och vill låna bok.
"Har ni Sjöjungfrun, av Camilla Läckberg?" säger hon.
"Hahaha", skrattar jag. "Nej du. Den har vi slängt. Vi har däremot Mörkrädd, som jag har skrivit. Det, kan jag säga dig, är en riktig höjdarbok."
"Jaha. Men den vill jag inte låna."
Jag ler tålmodigt. "Förlåt. Jag ber. Du vill förstås börja med Vigilante."
"Vad är det?"
"En annan av mina kanonböcker. Full av göttigheter är den. Den kommer du gilla, det ser jag på dig."
"Nej, jag vill låna något av Camilla Läckberg. Möjligen Henning Mankell också."
Nu blir jag irriterad. Den här damen verkar inte fatta att hon är på ett bibliotek och att vi faktiskt har vissa standarder här. "Jag är ledsen men vi har inte deras böcker här. Det kanske du hade fattat om du inte hade haft vattenskalle."
"Ursäkta?""Ja, för den här gången ursäktar jag dig. Du kommer undan om du lånar När änglar dör."
"Vad är det för en konstig bok? Den har jag aldrig hört talas om."
"Nej. Den har jag skrivit. Men den kräver att man är läskunnig, och min gissning är att du som bara har ett stort medelhav som skvalpar runt där inne, lär knappt kunna navigera dig genom en veckotidning."
"Förlåt?"
"Nej inte den här gången. Nu gick du för långt. Jag vill att du försvinner från mitt bibliotek innan jag ringer polisen."
"Men jag vill ju bara låna lite böcker. Jag kan ta något av Liza Marklund då."
"Vi har inget av henne."
"Stieg Larsson?"
"Nej."
"Pär Lagerkvist?"
"Sluta nu."
"August Strindberg?"
"Skulle inte tro det."
"Men vad har ni då?"
Jag skjuter ner glasögonen på nästippen, knappar på datorn och läser från skärmen: "Vi har Vigilante, Mörkrädd och När änglar dör. Man kan även förhandsboka Någon i din säng." Jag kikar på henne. "Den är riktigt bra den. Jag skulle boka den nu om jag var som du. Annars är risken att du får vänta i några år innan det blir din tur."
"Du, jag går nu. Jag kommer hit när Elin och Siska jobbar i stället."

1 kommentar:

Ruben sa...

Usch vilken lallare asså, får man chansen att läsa När änglar dör och inte tar den, då har man nog lite för mycket H2O i planeten.