fredag 1 maj 2009

Kortaste tipset hittills. Och en uppmaning.

Nu när det är så fantastiskt väder, folk är lediga och alla är glada tänkte jag att ni kunde deppa ner er med den bästa svenska boken jag har läst i år.

Decembergatans hungriga andar av Ulrika Lidbo handlar om 14-åriga Jenny. Hon har gjort upp en plan, när sommarlovet slutar ska hon vara smal. Och hon kämpar, hon äter nästan ingenting, och när hon råkar äta för mycket spyr hon. En föga uppmuntrande berättelse som är fruktansvärt ärlig och som lyckas få mig att bli skitarg på Jenny för att jag bryr mig så mycket om henne när hon gör sig själv så illa. Dessutom är det härligt med en vuxenvärld som bryr sig, som försöker, som kämpar även om det inte alltid gör något bättre. Den känns helt enkelt som att den berättar hur det verkligen är.

Så, ett kort tips till er denna dag. Ut med er i solen nu!

Dessutom, nästa fredag 8 maj 19:00 pratar jag om böcker som inspirerat eller inspireras av hiphop i Come Clean Radio. Lyssna på 103,1 MHz eller streamat på k103.se

Inga kommentarer: