torsdag 27 augusti 2009

5 otroligt intellektuella frågor till Prinsessans pappa (nej, inte kungen)

Alla som följt vår blogg vet att Elin, Emma och Oscars absoluta favoritförfattare är Per Gustavsson. Om ni inte minns det så kan ni läsa om honom här och här. Per Gustavsson gör smarta, roliga och fina bilderböcker som får alla att fatta att prinsessor inte behöver vara så här tråkiga, utan kan vara ascoola, fräcka och självständiga. En befrielse att läsa när ens barn helst vill titta på sånt här förskräckligt. Prinsessan kan man se som teater! Vilken grej! Och i höst kommer Per Gustavsson med TVÅ bilderböcker, När prinsessor vaknar om natten och När prinsar fångar drakar. Lycka! (och fotot på Per har Mia Carlsson tagit, nu vet ni det!)

1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Den första läsupplevelsen jag har är nog när min pappa läste högt ur Skriet från vildmarken av jack london. Jag var kanske 6-7 år då. Nästa bokminne är några år senare när jag lånade exorcisten av William Peter Blatty på Arvika bibliotek. Jag minns att bibliotekarien in i det sista inte ville låna ut den till mej. Sen lästa jag Jack av Ulf Lundell flera gånger som ung tonåring och fantiserade om hur det skulle bli när man blev äldre. Inga av de här böckerna vill jag läsa om nu men när det begav sej var dom nog så viktiga. En bra bok jag läste i somras är Dennis Lehane "Ett land i gryningen"
2 Vilken är den bästa skivan du vet?
Vad som helst där Mike Patton ingår. Mike är en musikalisk mångsysslare. Han sysslar med allt från brötig noicemusik till italienska schlagers från 60-talet.
3.Vilken är den bästa filmen du vet?
När lammen tystnar. Jag minns en bakfull söndag i Göteborg. Vi hade fått förhandsbiljetter till en film vi inte hade en aning om vad den handlade om. Vi trodde det skulle bli en skön grej att slappna av till i vårt tillstånd. Vi slappnade inte av på ett par dagar efter det...
4. Vilken är den sämsta boken du har läst?
Riktigt dåliga böcker brukar jag i besvikelse snabbt glömma...
5.Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
En jättefin bilderbok med musik och ljudeffekter

Inga kommentarer: