torsdag 6 augusti 2009

Bloggchock! Modeblogg på biblioteksbloggen!

TEXTCHOCK!!! Kulturelitens främsta spjutspetsar Elin och Siska (eller, Elin är på semester så det är bara Siska) textchockar Sverige genom att samarbeta med Sveriges bästa modeblogg Mack & Orrys Fashion. Vad passar då bättre än att vi (eh, jag) berättar om de bästa modeböckerna du kan hitta på biblan? Antagligen ingenting. Nu råkar det ju vara så att jag inte har så bra koll på modeböcker så ni får hålla till godo med ett litet kåseri (HA!) om det jag lyckades skrapa ihop på hyllorna

Lite koll måste man ju ändå ha som bibliotekarie när det kommer in kunskapstörstande gymnasie-elever som ska skriva grupparbete om mode. Då är alltid Tony Lewenhaupt ett bra val. Hon är ämnesexpert på mode i National encyklopedin (kanske världens coolaste jobb, fast jag skulle vilja vara ämnesexpert om kanske rymden eller mat eller nått)




Den förutfattade meningen om bibliotek är väl annars att vi mest tillhandahåller böcker om folkdräkter och stickning. Och det gör vi ju såklart! Varför skulle vi inte? Handarbete är ett ytterst underskattat nöje. Och stickade accessoarer är ju alltid rätt. Speciellt om de bygger på mönster från det underbara förlaget LTs förlag (förkortning för Lantbruksförbundets Tidskriftsförlag, fattar man ju direkt att det bara kommer höjdarböcker därifrån, obs inte ironi). Annars kan man sticka enkla men inte jättespexiga saker från Sticka av Nina Sagulin eller SUPERSPEXIGA saker från Roliga stickboken av Rachael Matthews (där kan man t.ex. lära sig att sticka en öl, bra modeaccessoar!).



I övrigt rekommenderas följande hippa modeböcker:

Bokfabriken Faktas serie om 1900-talets modehistoria
Massa olika författare och massor med bilder, rolig att sitta och glo i. Ganska mycket lyteskomik.






Bibi Kants Hattar -hattglädje och hattrecept
Här får man lära sig att sy sina egna hattar. Boken är från 1996 och det är verkligen 1990-tals mode, hurra! Av någon outgrundlig anledning är dessutom ganska många av hattmodellerna på överkroppen endast iklädda bh alternativt bar bringa. Mycket märkligt. Kanske försöker man göra hatten lite mer sensuell? Lyckas ju sådär.


Inga Wintzells Slipsar
Den här boken är jätterolig! Och snygg! Den är upplagd som ett lexikon om slipsar, C står såklart för Cowboy-slipsar och L står för Ludvig XIV: kravatt, det var nämligen hans förtjänst att kravatten, som är slipsens anfader, slog igenom som mode accessoar. Spännande, eller hur? Fina bilder, roliga fakta och förbluffande rolig läsning.


Har du inte lärt dig tillräckligt om mode efter min djupgående analys av modets litterära historia? Men läs på Mack & Orrys Fashion då!

5 kommentarer:

Katrin sa...

Jag måste genast lägga beslag på en rolig stickbok! Sjukt inspirerande!

Sara sa...

Siska - om du stickar en and åt mig så är jag din för evigt.

Jonna sa...

Siska!Förstår att glädjen var stor när du såg att punkaren hade Crasspatch.
Det här var bästa blogginlägget på länge. Bra att ha nåt att inspireras av o pyssla med i höst, jag vill absolut lära mig mer om cowgirlslipsen. F.ö jobbade min mamma på LTs förlag (numera Natur o Kultur) så deras handarbets/garnfärgnings/garntovningsböcker är ljuv nostalgi för mig.

Högsbo och Hisingens bibliotek sa...

Åh, Jonna. Har du allt ur deras utgivning? I så fall måste vi få göra Du är vad du läser hos dig!
/Siska

Jonna sa...

Ni får gärna göra en du är vad du läser hos mig men är det nostalgi ni söker får ni åka till Stockholm där mamma bor och arbetar.