måndag 17 augusti 2009

Gotik, mystik, spänning och en författares märkliga upplevelser i Barcelona

För några år sedan var det ett himla tjat om Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Alla läste den och alla tyckte att den var fantastisk, så även jag. Men jag kan bli så less på författare som alla tycker är så himla bra och fantastiska. När sjuttonde personen för dagen kommer och frågar om P O Enquists Ett Annat liv så blir man liksom lite trött och börjar undra om det verkligen kan vara så där bra. (Ett annat liv är för övrigt fantastisk. Läs den.) Och när till och med Chefen tjatade om hur bra Ängelns lek, som är Ruiz Zafóns nya bok, var så himlade jag mest med ögonen.

MEN. Jag har haft fel förr och det hade jag den här gången med. Ängelns lek är en underbar roman – full med mystik, gotik och ytterst märkliga händelser. Dessutom handlar det om böcker och lite om bibliotek, så det är ju fantastiskt bara det! I boken förflyttas vi till ett dystert Barcelona på 1920-talet. David Martin är en författare som skriver gotiska skräckromaner. En dag blir han uppsökt av en man som ger honom ett uppdrag att skriva en fantastisk och unik bok och nu börjar det hända jättekonstiga och hemska och underliga grejer i David Martins liv. Han fastnar i ett händelseförlopp som han inte kan styra över och som han inte kan ta sig ur. Vad är gott och vad är ont och vem är den där märklige förläggaren och ja - det är spännande, mystiskt, oförutsägbart och det går absolut inte att sluta läsa. Så, läs den nu. Det är ju ändå trist väder idag, så det passar väl utmärkt att sitta i soffan under en filt, dricka te, lyssna på vemodig musik och läsa!

Inga kommentarer: