onsdag 26 augusti 2009

5 otroligt intellektuella rymdfrågor

Elin och Siska tycker jättesynd om dig, Christer, som aldrig får åka upp i Rymden, utan som bara får vänta och vänta. Här Christer kommer först mer, lokalproducerad musik om Rymden - ja det handlar ju om dig, så detta har du redan hört. Lite intellektuella tips om Rymden får du här av Club Cosmos Rymdintresserade medlemmar Patrik och Jim. Patrik är förresten också med i Mithlond, som kommer till Högsbo bibliotek för att fira Bilbos födelsedag 22/9.

Patrik Centerwall svarar så här:

1. Vilken är den bästa bok om rymden du har läst?
Det finns så många, och ju mer jag funderar, desto mer inser jag att de flesta av mina favoriter bland science fiction-böcker inte direkt handlar om rymden. Men å andra sidan - bara för att det är rymden vi pratar om så behöver det ju inte betyda att litteraturen måste vara science fiction. Hade det funnits en kursbok till kursen Etnoastrononomi hade jag nog svarat den, eftersom en sådan bok hade samlat så några av de mest spännande myterna om stjärnhimlen, men nu finns ju inte en sådan kursbok och jag är tillbaka på ruta ett. Varför inte en riktig klassiker? The Stars My Destination av Alfred Bester. En av de där böckerna som är lika bra som alla säger att den ska vara.
2. Vilken är den bästa låten om rymden du vet?
3. Vilken är den bästa filmen om rymden du vet?
Det finns en film jag alltid återkommer till, och som jag alltid kan finna någon form av tröst i genom den enkla berättelsen och den kärlek till myter som den är ett uttryck för: Star Wars. Nu pratar vi alltså om episode fyra, A New Hope. Ja, ni vet vilken jag menar.
4. Vilken är den sämsta boken om rymden du har läst?
Livet är för kort för att läsa dåliga böcker, så jag är mycket noga med min läsdiet. Jag har säkert läst någon dålig bok om rymden, men lyckligtvis har jag glömt det vid det här laget.
5. Om rymden var en bok, vilken bok skulle rymden då vara?
Rymden är ju en bok. Det är bara att gå ut och sätta sig under himlavalvet en stjärnklar natt och börja läsa...

Jim Persson-Melin svarar så här:
1. Vilken är den bästa bok om rymden du har läst?
Den känns lite daterad nu, men detn var otroligt viktig för mig i i början av 90-talet: Stephen Hawkins "A Brief History of Time" (eller "Kosmos en kort historik" på svenska). Den boken förklarade för första gången på ett tydligt och roligt sätt alla svåra begrepp som jag försökt ta till mig i svårare astronoimisk litteratur i mina tonår. Boken är också en föregångare till all rolig modern populärvetenskaplig litteratur och en stilbildare.
2. Vilken är den bästa låten om rymden du vet?
Mitt specialintresse och jag skulle vilja göra en jättelista, men jag får välja en.Tangerine Dream gjorde 1972 en dubbel-LP som heter "Zeit" med fyra låtar på ca 15-20 minuter vardera om rymdens och tidens väldighet. Låtarna är av ambient typ med blandat akustiska och elektroniska instrument och både vackra och mörkt dramatiska. Alla låtarna är lika bra, så jag väljer därför den första låten "Birth of the liquid Plaiades" för dess titel. Jag tycker det är så fantastiska tidsdimensioner man antyder när man beskriver en stjärnbild som "flytande" och föränderlig.
3. Vilken är den bästa filmen om rymden du vet?
"2010" den andra rymdodyssén från 1984. Den har en fantastisk framställning av rymden och vårt solsystem och den fokuserar på denna i större utsträckning än klassikern "2001" som också är helt fantastisk. Båda försöker framställa rymden med extrem realism och lyckas mycket bra med detta.Jag kan inte låta bli att nämna animen "Planetes" som jag precis har börjat titta på igen och som handlar om städare i Jorden nära rymd, som tar reda på rymdskrot som är farligt för rymdtrafiken.

4. Vilken är den sämsta boken om rymden du har läst?
Tjoho! Där finns det lite att välja på, men det mesta är ointressant dåligt.Jag väljer något bra på en ganska kass syn på rymden ur vetenskaplig synpunkt!Ian Watson skrev sf-äventyret "Alien Embassy" 1977. Hippies har tagit över världen och all teknik har avvecklats. Istället reser man i rymden astralt med tantra-sex. En ond mental kraft från rymden (det här låter verkligen Scientologi!) attackerar Jordmänniskornas själar och man mediterar därför också för att bygga en mental sköld mot hotet.Min favoritscen ur boken är när huvudpersonen tvingas resa (resor ansågs miljöovänligt, snacka om korrekt förutsägelse om dagens kritik mot flygtrafik!) till ett astralreseuppdrag och på vägen passerar en raketuppskjutningsramp med en bevarad ouppskjuten raket på plattformen. Han filosoferar lite för sig själv om hur dumma de var förr och hur tydligt raketer bara var en stor fallossymbol från den gamla primitiva patriarkala samhället som bara trodde man kunde nå rymden med massor av styrka och energislöseri. Det hade ju räckt att meditera sig ut i rymden! :D
5. Om rymden var en bok, vilken bok skulle rymden då vara?
Ord räcker inte till för att förklara rymden tycker jag, så det får bli en bilderbok, lämpligen denna om Hubble: Imaging Space and Time. Denna är en intressant variant av en sådan bok, för blinda.
Sedan skulle jag också vilja rekommendera ett datorspel med bra rymdkänsla. "Elite - Final Frontier". Spelet är från sent 80-tal men man hade en hel galax med 100 000-tals stjärnsystem att besöka och man kunde spela hel fritt i ett sk. sandlåde-spel. Det var inga banor att spela efter utan det handlade bara om att tjäna så mycke pengar att du kunde utforska vintergatan så mycket som möjligt!En motsvarighet till spelet finns i det nu populära onlinespelet EVE-Online som har stora likheter med Elite. Det första Elite kom redan 1984 och var ett av de första 3D-spelen.på bland annat Commodore 64 hemdatorn.

Inga kommentarer: