onsdag 19 augusti 2009

Nya skivor, WOHO!

Vi fortsätter musikveckan här på bloggen och turligt nog har vi fått in en hel hög med nya skivor som bara ligger och längtar, längtar, längtar på att få bli hemlånade av någon musikintresserad person som har vägarna förbi biblioteket. Men det finns ju så mycket musik tänker du kanske nu. Lugn, bara lugn. Jag har redan valt ut några skivor som är extra bra.

These four walls av We were promised jetpacks
Jag är otroligt svag för skotska. Folk som sjunger på skotska och dessutom verkar ha det jobbigt kan ju bara bli bra. Så här får du ganska pompös, känslofylld och skotsk indierock.

War ina Babylon: an Island reggae anthology av en massa olika

Jag tänker inte hymla med att reggae och ska är musik jag har otroligt svårt att förstå mig på. Allt låter ju lika dant! Dessutom förstår jag inte vad baktakt är. Ändå tycker jag den här samlingen är fenomenal. Skivbolaget Island records har släppt massor av ska och reggae och det är faktiskt en hel del riktiga pärlor på den här samlingen. Framförallt är det en himla massa. Och inte en enda låt av Bob Marley!
Horehound av The Dead weather
Dead weather är lite som en supergrupp. Lite som den amerikanska rockens dreamteam. Det är medlemmar från The Kills, Queens of the stone age, White stripes och Raconteurs. Jag har själv av någon anledning väldigt svårt för Jack White men här är han förpassad till trummorna och istället är det Alison Mosshart som sjunger. Bra val! Hon är grymt cool, har en grym röst och det passar väldigt bra ihop med den lite bluesiga och smutsiga musiken. Här kan ni se videon till Treat me like your mother
Dessutom har vi:
Marilyn Manson - The high end of low
Tinariwen - Imidiwan
Little boots - Hands, Bowerbords - Upper air
Eilen Jewell - Sea of tears,

1 kommentar:

charliemurray sa...

"War Ina Babylon". Irie, mon! Skönt att slippa Bob Marley - lika övervärderad som Elvis Presley och Frank Sinatra. Marley var jävligt bra med sina gamla Wailerskompisar Bunny Livingstone och Peter Tosh - sicken stämsång! Han har tjänat väl som affischnamn för reggaen, men sedan han dog har han bara stått i vägen för andra artister.
Kolla upp the Gladiators, Wailing Souls, the Meditations, Culture... Allt gott ligger inte på Island.