söndag 19 april 2009

5 otroligt intellektuella frågor, med Elin och Siska!

Ni har såklart undrat vilka Elin och Siska är, sett åra filmer, läst våra tips men ständigt undrat vad vi skulle svara på 5 otroligt intellektuella frågor. Nu får ni svaren! Fy vilka svåra frågor!

Elin jobbar på Högsbo bibliotek och är en cyklande småbarnsmamma med en bakgrund som synthare, gillar rött te med mjölk och lider av en ohälsosam besatthet av Jo Nesbø.

1. Vilken är den bästa bok du har läst?

Svinalängorna av Susanna Alakoski. Den grät jag när jag läste. En typisk Elinbok.

2. Vilken är den bästa skivan du vet?
The queen is dead med The Smiths - MORRISSEY, mer behöver inte sägas.

3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Min granne Totoro för den gör mig alltid glad (men egentligen är det Love Actually eller Star Trek:First Contact, det är i alla fall de filmerna som jag sett flest gånger)

4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Att välja gädje av Kaj Pollack, jag fylls av en stark vrede mot alla självhjälpsböcker där allt verkar så jävla enkelt. Fy!

5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Jag vill vara Så gör prinsessor av Per Gustavsson. En föredömligt självständig och tuff tjej som är tjusig OCH handlingskraftig samtidigt.

Siska jobbar på Hisingens bibliotek och är den rymdtokiga stockholmaren,som är lite trött på att alla kommenterar hennes namn hela tiden. Saker du kanske inte visste om Siska är att hon har en Volvo 244, sjunger i ett fräckt punkband och bakar allt sitt bröd själv.

1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Jämt skägg mellan Lilith’s brood av Octavia E. Butler och Dune av Frank Herbert. Båda handlar ju om Rymden och är smarta och spännande, fast på helt olika sätt.

2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Kanske Feeding of the 5000 med Crass, eller kanske Black Bastards med KMD, eller kanske någon annan. Det här är en hemsk fråga!

3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Bladerunner. grymt bra framtidsfilm.

4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Rosario är död av Majgull Axelsson, den var så obehaglig att jag var tvungen att slänga den. Vilket egentligen är ett väldigt gott betyg.

5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
I mina drömmar Dune, storslagen, monumental och härligt mystisk. Men egentligen nog Det susar i säven.

Inga kommentarer: