söndag 26 april 2009

Film noir for dummies med Kara Thrace

Vår Dj Kara Thrace är inte bara Dj och rymdpilot, hon har dessutom stenkoll på film. I helgen spelade hon skivor på vårt tårtkalas och passae dessutom på att gästblogga om film noir. Jippi!

De klassiska film noir-filmerna producerades i USA på 1940-och 50-talen. Det var en fransk filmkritiker som gav genren dess namn. Filmernas visuella stil är expressiv med skarpa skuggor och dramatiska vinklar. De handlar om desillusionerade hårda män och farliga sexiga kvinnor. Dialogen är hårdkokt och smart och humorn är svart som natten. Noir-hjälten åker ofta på rikligt med stryk och blir inte sällan skjuten på slutet.

Den hårdkokta tonen hade sitt ursprung i den kriminallitteratur – s.k. pulp - som var populär under depressionens 1930-tal. Dashiell Hammet och Raymond Chandler var två av de mest berömda ”pulp”-författarna och flera av deras böcker filmatiserades.

Film noir har levt vidare även efter den klassiska perioden. Regissörer som David Lynch och bröderna Coen har starka band till genren. TV-serien Veronica Mars är på många sätt uppbyggd som en typisk noir fast med en stor skillnad: huvudpersonen är en kvinna. För de kvinnliga detektiverna är i stort sett icke-existerande i såväl gammal som ny noir.

The Maltese Falcon (Riddarfalken från Malta) (1941)
Humphrey Bogart spelar detektiven Sam Spade i den kanske mest berömda klassiska noir-filmen. Baserad på en bok av ovan nämnda Dashiell Hammet.
Citat: ”I don’t mind a resonable amount of trouble.”

Double Indemnity (Kvinna utan samvete) (1944)
Barbara Stanwyck spelar Phyllis, filmhistoriens kanske främsta femme fatale, som lockar försäkringsmannen Walter Neff i fördärvet. Deckarkungen Raymond Chandler skrev manus.
Citat: ”How could I have known that murder could sometimes smell like honeysuckle?”

Laura (1944)
En favorit hos många noir-konnässörer. En polis blir besatt av den vackra Laura som är spårlöst försvunnen. Låter det bekant? Twin Peaks-besatta kan hitta flera referenser i den här filmen.
Citat: ”When a dame gets killed, she doesn’t worry about how she looks.”

The Big Sleep (Utpressning) (1946)
Humphrey Bogart spelar privatdetektiv igen – denna gång Philip Marlowe, hjälten i Raymond Chandlers romaner. Bogarts fru Lauren Bacall spelar den kvinnliga huvudrollen. Noir-paret Bogart/Bacall gjorde sammanlagt fyra filmer tillsammans.
Citat: ”I collect blondes and bottles.”

The Killers (Hämnarna)(1946)
Två yrkesmördare dyker upp i en liten småstad för att mörda en man som kallas ”The Swede”. En försäkringsagent börjar nysta i historien och upptäcker att mannen har ett mörkt förflutet. Baserad på en historia av Ernst Hemingway.
Citat: ”If there’s one thing in this world I hate, it’s a double-crossing dame.”

Du rififi chez les hommes (Rififi) (1955)
Stenhård fransk noir. ”Rififi” är fransk gatuslang och betyder ungefär ”trubbel i undre världen”. Filmen innehåller kanske världens bästa heist-scen: den är närpå 30 minuter lång, helt utan dialog och musik och är makalöst spännande.
Citat: ”There’s not a safe that can resist César and not a woman that César can resist.” (fast på franska)

Le Samouraï (Samuraj Killer) (1967)
En makalöst stilsäker fransk neo-noir där varje tagning är perfekt komponerad. Alain Delon spelar tuffingen Jef Costello som tiger hellre än talar. Filmen har bland annat influerat John Woo’s The Killer (1989) och Jim Jarmuchs Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999).
Citat: ”I never lose. Never really.” (fast på franska)

Blade Runner (1982)
Framtids-noir. Harrison Ford glider runt i en trenchcoat och ser olycklig ut i ett regnigt Los Angeles år 2019. På slutet får han mest spö av alla noir-hjältar någonsin. Ganska löst baserad på Do Androids Dream of Electric Sheep av sci-fi-mästaren Philip K. Dick.
Citat: ”I have had people walk out on me before, but not when I was being so charming.”

L.A. Confidential (1997)
James Ellroy skrev förlagan till en av 1990-talets största filmsuccéer. Mystiska kvinnor och korrumperade snutar i ett genomperverst Hollywood på 1950-talet.
Citat: ”My partner stopped to help a damsel in distress. He’s got his prioriteis all screwed up.”


Brick (2005)
En arketypisk film noir – i nutida amerikansk high school miljö! Filmens regissör och manusförfattare Rian Johnson var starkt inspirerad av bland annat Dashiell Hammets böcker när han skrev manus. Ett varningens ord: se den inte otextad. Alla talar snabbt och dialogen är pepprad med noir-slang.
Citat: ”Maybe I’ll just sit here and bleed at you.”

1 kommentar:

Anonym sa...

Oooh, många filmfavoriter.

- Do you trust me now?
- Less than when I didn't trust you before.