fredag 10 april 2009

Finstämt fotounderverk och kalasinbjudan

Elin Berges fina, fina fotobok Drottninglandet låg likt en stor karamell på mitt skrivbord när jag kom till jobbet i onsdags.
Hon har följt några thailändska kvinnor som flyttat till Drottninglandet som ligger i Västerbotten. Det är vackra foton. Ljusa bilder av thailändska kvinnor, ofta utomhus, ibland med de män som de flyttat till, ibland med sina vänner. Det är så himla fina porträtt! Kvinnorna ser starka och modiga ut. Och framförallt mänskliga. Jag ska inte gå in på de frågor som folk diskuterar när det gäller thailändska kvinnor som flyttar till Sverige för att gifta sig med svenska män, i den här boken finns inga offer, inga anonyma grupper som vem som helst kan ha åsikter om, här är det individer som är så närvarande att jag nästan kan känna lukten av granskogen dom står i. En bok som gör att man funderar över sina fördomar.

Till boken får man dessutom en fin skiva med Frida Hyvönen. Sånt gillar jag! Mer sånt! Varför släpps inte fler skivor till böcker? Det är dessutom bra musik.


Här kan ni se ett bildspel med musik till från boken, titta på det. Det tar 3 minuter men är verkligen värt det.

Ni har väl inte missat att jag och Elin har kalas 25/4 14:00-16:00 på Högsbo bibliotek? Det blir tårta, dj's, dans och Euphoria and the lazy boy spelar!

Inga kommentarer: