onsdag 15 april 2009

5 otroligt intellektuella frågor - med två intellektuella serietecknare

Vi har ju som ni vet serievecka här på biblan. Vad passar då bättre än att veckans 5 otroligt intellektuella frågor besvaras av två intellektuella personer som har med serier att göra.

Elin och Siska älskar såklart serie-tidningen/tidskriften/antologin/samlingen Galago som dessutom firar 30 år i år. HURRA!!! Därför har vi frågat Galagoredaktionen om svar på dessa intressanta och intellektuella frågor. Svar kom från Marcus Nyblom som sitter i Galagoredationen, själv är serietecknare och dessutom varit med och grundat det fantastiska förlaget Kolik.

1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Anteckningar från ett källarhål av F. Dostojevskij. Seriebok skulle jag svara Uzumaki av Junji Ito.

2. Vilken är den bästa skivan du vet?
(I'm) Stranded med The Saints.

3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Who's Afraid of Virginia Woolf? av Mike Nichols.

4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Aftonbladet.

5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Bräsch: Texter i urval av Henri Michaux


Den andra personen som fick äran att grillas av de intellektuella svetslågsfrågorna var Henrik Bromander som Siska tokhyllade för ett tag sen. Aktuell med det fina seriealbumet Tidigt på morgonen. Snart kommer dessutom nya albumet Allt jag rör vid försvinner där andra serietecknare tecknat hans noveller.

1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Plattform av Michel Houellebecq

2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Heart on snow av Marc Almond

3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Rushmore av Wes Anderson

4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Löftet av Renzo Aneröd. Fast jag gillar hans gamla band EAK.

5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Pnin av Vladimir Nabokov

2 kommentarer:

MK sa...

Bromander är min favorit och han ger dessutom ut sin debutnovellsamling på Ordfront förlag i höst! Jag är stolt över att vara en av deltagarna i hans samlingsvolym Allt jag rör vid försvinner.

Högsbo och Hisingens bibliotek sa...

Spännade! Det var mer än jag visste. Ska definitivt hålla utkik efter den.
/Siska