onsdag 22 april 2009

5 otroligt intellektuella frågor, idag till Andreas Roman

Elin och Siska är hemskt nöjda med att Club Cosmos har förlagt sin science fiction-kongress här i Axel-Huset. Vi är också oerhört nöjda med att Andreas Roman är kongressens hedersgäst. Andreas Roman gör en massa häftiga grejer, förrutom att besöka Högsbo. Han designar spel, bloggar och inte minst så skriver han en massa ruskiga och fräcka böcker. Ryktet går om att Elin blev jätterädd när hon läste hans senaste bok Mörkrädd. Han håller tydligen på att fixar med sin nya bok, som kommer i slutet av året. Hurra! Eftersom Andreas kommer hit till Högsbo, så tänkte Elin och Siska att det var bäst att kolla hur intellektuell han är. Så vi vet vad som väntar.

1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Det måste bli Mörkrets Hjärta, eftersom allt jag skriver egentligen bara är versioner av just den boken. I tema, åtminstone, om än inte i kvalitet. Joseph Conrad kunde, han.
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Jag är väldigt svag för den drömska melankolin i Nick Drakes Pink Moon.
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
the Truman Show ligger nära till hands. Så vi säger den tills jag vet bättre.
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Sara Grans Dope. Inte det sämsta jag läst, men den största besvikelsen jag upplevt på länge, efter att ha fångats totalt av Come Closer.
5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Tortilla Flat, av Steinbeck. Mycket skoj och värme på utsidan, men kanske är det bara en mask för något annat. Kanske.

Inga kommentarer: