måndag 13 april 2009

Frågesportsmegasuccé

Det kommer kanske inte som någon överraskning för någon att jag mycket hellre läser böcker än ser på film. Det är liksom inte för intet som jag är bibliotekarie. Filmatiserade böcker brukar göra mig ganska nervös – för hur många gånger har man inte blivit jättebesviken när man har sett sina favoritböcker filmatiserade och svurit över rollbesättningen? Ännu sämre är det i och för sig när man läser boken efter att ha sett filmen vilken jag gjorde med den här filmen. En av de få gånger som det kändes helt bortslösat att läsa en bok, kan jag säga. Hur brilliant alla än säger att Chuck Palahniuk än skriver så bjöd ju inte direkt boken på några överraskningar om man har sett filmen. Vis av detta misstag har jag nu bestämt mig för att alltid läsa boken först, så nu har jag läst Vem vill bli miljardär? av Vikas Swarup som är boken bakom den här megasuccén som kammat hem alla priser du kan tänka dig Om du redan har sett filmen så är det ju ingen större idé att du läser det här tipset. Då kan du ju istället läsa Coraline av Neil Gaiman innan du ser den filmen, för det kommer sjävklart alla att göra .

Vem vill bli miljardär? handlar om den indiske gatupojken Ram Mohammed Thomas som blir anklagad för fusk efter att ha vunnit högsta pris i Vem vill bli miljardär. Ingen kan ju tro att en fattig obildad, fattig och föräldralös kille kan svara rätt på så många frågor. Han får en chans att rentvå sig själv och genom berättelserna om hur han kan svaren får vi följa hans liv som gatupojke. Det är en fängslande och samtidigt eländig historia som han berättar. Vi följer honom och vändningar hans liv tar. Det är en pojke med ett stort hjärta och med en enastående tur, som lyckas att gång på gång klara sig ur de mest märkliga situationer. Boken är gripande, lite sorglig men samtidigt varm och har många roliga vändningar. Dessutom extremt lättläst, vilken inte är så dumt.

Min enda invändning mot boken är att jag tycker att Swarup sjabblar bort historien mot slutet. Upplösningen är lite tramsig, måste jag säga, men om man skiter i det och tar fasta på skildringen av denna pojkes fascinerande liv i slummen i Indien då är det en riktigt läsvärd bok som gjorde mig rätt glad när jag läste den. Det ni! Nu låter det kanske rätt sjukt att tycka att det är fascinerande och glädjande att läsa om gatupojkars elände i Indien, men jag blir riktigt upplyft av denna boken på många sätt. Ram Mohammed Thomas besitter en styrka och levnadsvisdom som räddar honom och hans vänner gång på gång. Han är ädel, godhjärtad och streetsmart. Dessutom visar han en stor omtanke om människor runt omkring honom. DET är upplyftande, och tänk dessutom på att jag annars bara läser deppböcker om människor som lider precis hela tiden, då är detta ett uppfriskande avbrott i allt det jämnsvarta.

Regissören till Slumdog millionaire är ju förresten Danny Boyle, som även har regisserat Trainspotting. Den kan man också läsa som bok. Bara så ni vet.

Inga kommentarer: