tisdag 20 oktober 2009

Elin och Siska in da ghetto

På söndag pratar Siska om hiphop och litteratur på Stadsbiblioteket i Göteborg. Spännande! Eftersom Siska är lite nervös mjukstartar vi med hiphopvecka. Dagens lista är därför hiphoprelaterad. Två barn/ungdomsböcker om hiphop och tre låtar med hiphopanknytning som vi skäms lite för att vi gillar. Men, som ni vet, första steget mot att sluta skämmas är att erkänna det man skäms för!

Två bra hiphopböcker för barn och unga

Gig 1 av Magnus Ljunggren
Den här boken balanserar rätt ofta på gränsen till outhärdligt pinsam men klarar sig alltid. De två hiphoptjejerna Virre och Jassan har tillsammans hiphopduon Ghetto girls och i den här boken har dom sitt första gig. Förutom att jag gillar att Virre och Jassan är sanslöst coola och extremt charmiga har dom väldigt roliga texter. Min favorit är låten Skala banan, hade blivit en outhärdlig hit om den funnits på riktigt!
/Siska

Kung Steves självlysande hiphopbibel av Thomas Fröhling
Elin tyckte jag var rätt irriterande när jag läste den här boken underbara boken. Jag satt nämligen och gubbskrockade och fjortisfnissade konstant. Varför? För att den är så jävla charmig såklart! Steve bor i Salem och skäms över att han heter StevE och inte steev. Alltså, Steve på engelska. Han håller i en fin hiphopskola för sina läsare och skriver ner sina rim. Det är roligt, smart, lite socialrealism och man får faktiskt lära sig ett och annat. Kan det bli bättre? Antagligen inte! Den lilla tomteliknande Steve som på omslaget säger Yo! får mig att smälta. Bra medicin för alla som suckar surt när tonåringar spelar T.I. på spårvagnen (här kan bloggaren själv ta åt sig).
/Siska

Tre hiphoprelaterade låtar som vi skäms lite över att vi gillar men nu försöker komma ut med

Young Jeezy, T.I., Lil' Scrappy - Bang
Om man åker till sitt biblioteksarbete i en mindre svensk stad, sitter på pendeltåget och lyssnar på den här låten och känner sig otroligt urban och hård måste man faktiskt skämmas lite. Sällan känner jag mig så städad och ordentlig. Sänker ljudet på mp3-spelaren och hoppas att ingen hör vad jag lyssnar på. Men nu kommer jag ut, jag tycker den här låten är sanslöst svängig.
The .45 make my pants sag, nja snarare böckerna gör min tygkasse tung.
/Siska


Man får ju verkligen inte gilla R Kelly. Av så många skäl, att han har sex med minderåriga och dessutom kissar på dom är bara toppen av isberget. Men jag gillar R Kelly! Så det så! Jag har faktiskt nästan alla hans skivor. Han är en fantastisk artist som gör fantastiska låtar. You remind me of something är ett gott exempel på hur snuskig och sensuell han kan vara. Det är egentligen en fullkomligt förfärlig text med rader som Girl you look just like my cars, I wanna wax it och ännu snuskigare saker som jag inte ens vågar blogga om.
/Elin


Detta är en är en annan av mina skämslåtar. Jag vill egentligen gilla lite mer … eh.. svårare musik än det här, men jag kan inte motstå de här tjusiga tjejerna när dom sjunger om att dom minsann klarar sig hur bra som helst utan killar. Åh, jag gillar det här jättemycket, jag tycker det är smart, snyggt och tufft. Heja heja!
/Elin

2 kommentarer:

Martin sa...

Guilty pleasure-poster är alltid roliga.

Jag gillar Seal - Kiss from a rose

Sara sa...

"böckerna gör min tygkasse tung"
Fantastiskt citat!