måndag 12 oktober 2009

Man kan vara intellektuell i Borås också, tänka sig!

På lördag ska du komma till Högsbo bibliotek, för då kan inte bara träffa Elin och Siska och dricka Afternoon Tea utan du kan också höra Jag Andra spela intellektuell musik från Borås.

1. Vilken är den bästa bok som Jag Andra har läst?
Jag Andra läser en hel del böcker i blandad kompott. Vi gillar det mesta som skrivs, oavsett om det är korsord eller biblar. Men den bästa boken vi ännu inte läst är "Mästaren och Margarita".

2. Vilken är den bästa skivan som Jag Andra vet?

Jag Andra lyssnar på allt från modern soul till gammal hederlig dödsmetall. Men framför allt gillar Jag Andra i första hand att skapa musik för sin egen skull. Då bandet skapar musik vill det helst låta vackert, atmosfäriskt och drömskt på samma gång. Ungafär som en mix av Woven Hand, The Gathering, Johnny Cash, Neil Young och Monika Zetterlund. Därför är Jag Andras favoritskiva helt utan tvekan valfri av Frank Sinatra samt The Tea Party.

3. Vilken är den bästa filmen som Jag Andra vet?
När det kommer till film är alla i bandet eniga. Här handlar det om klassiker. Svartvita sådana. 40 - 60 tal, företrädelsevis amerikansk sådan. En solig dag är "How to Kill a Mockingbird" världens bästa film. En regnruskig dag är "Vertigo" det godaste som finns. En molnig dag med dagg i hagen är "Duck Soup" det roligaste som går att se på. En vinterdag i januari är "Anatomy of a Murder" kanske den bästa film som gjorts.

4. Vilken är den sämsta boken Jag Andra har läst?
Jag Andra läste en gång en bok på ett ickesvenskt språk. Det var den sämsta för ingen av oss kunde första vad som stod i den.

5. Om Jag Andra var en bok, vilken bok skulle Jag Andra då vara?
Om nu Jag Andra vore en bok är valet givet: "Processen" av Kafka. Just därför att vi kan förlika oss med denne herre från Polen - missförstådd under sin levnadstid och sedan hyllad efter sin död.

Inga kommentarer: