söndag 18 oktober 2009

Tyska otäckheter, igen

Mordbyn var en ytterst otrevlig berättelse om synnerligen obehagliga händelser på en gård i Tyskland. Nyss kom Andrea Maria Schenkels tredje bok Bunker och den är faktiskt precis lika otäck den.

Ett brutalt överfall, en kvinna förs bort och låses in. Ur olika berättarvinklar pusslas historien ihop, lite som i Mordbyn där historien skapades ur vittnesmål. Här får man växelvis se händelserna ur förgriparen och ur offrets synvinkel. Det är kaotiskt och genialt. Schenkel bygger genom detta upp en spännande historia och en känsla för precis hur förvirrande händelserna som utspelar sig måste te sig för de inblandade. Många gånger tänker jag – AHA, NU fattar jag, men sen inser jag att jag inte har fattat riktigt ändå och jag tycker att det är fantastiskt. Vem är vem, vad är vad och vad händer? Kaos, förvirring och obehag. Briljant framfört med knivskapt språk på makalöst få sidor.

Inga kommentarer: