onsdag 28 oktober 2009

Fantastiska och Högsboaktuella musiker svarar på fantastiska frågor

Torsdag = bästa filmvisningen i Högsbos historia! Stumfilmsklassikern Dr Caligaris kabinett med livemusik visas på Högsbo bibliotek. Precis som förr, fast ännu lite bättre! Filmvisningen börjar klockan sju, kostar ynka 20 :- och de fantastiska musikerna är Viktor Sjöberg och Swote - mer om dom får ni veta här:

Frida spelar saxofon i Swote:
1. Vilken är den bästa bok du har läst?
"Främlingen", Albert Camus eller "I de sista tingens land", Paul Auster
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
"Blue", Joni Mitchell
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Oj, det är svårt. En favorit av många är Lost in Translation
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
"Små citroner gula", Kajsa Ingemarsson...(fånig bok)
5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Jag skulle vara någon av Muminböckerna av Tove Jansson.

Viktor:
1. Vilken är den bästa bok du har läst?

Kanske inte den allra bästa boken, men när det kommer till läsupplevelser skulle jag säga Almqvists "Drottningens juvelsmycke". Det var många år sedan jag läste den och jag är inte speciellt sugen på att ge mig på den igen, men jag minns den som en mäktig upplevelse.
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Pharoah Sanders "Karma" är som album betraktat tämligen perfekt. Håller även med Frida angående "Blue".
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Om man slog ihop de bästa delarna av "Lost Highway", "Mulholland Drive" och "Inland Empire" skulle det vara en väldigt bra film.
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
I de allra flesta fall undviker jag att läsa klart dåliga böcker, men det finns givetvis undantag och bland dessa skulle jag vilja nämna Carina Rydbergs "Den högsta kasten".
5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Med risk för att verka lite littvet-klyschig väljer jag Hjalmar Söderbergs novell "Kinesen".

Inga kommentarer: