torsdag 8 oktober 2009

Modig prinsessa överlistar läskigt troll och får sovmorgon

Jag tjatar stup i kvarten om hur mycket jag och mina barn älskar Per Gustavssons prinsessböcker, men det är så – han är vår favorit. Nu har jag och mina barn läst När prinsessor vaknar om natten, som är hans nya bok.
I När prinsessor vaknar om natten händer precis detta – prinsessan vaknar om natten! Och hör konstiga ljud och måste kolla vad som händer. Hon ger sig ut på en upptäcktsfärd i slottet, träffar på en groda, ett skelett, en vaktmästare och några andra som hon måste hjälpa. Och sen träffar hon på ett stort och hemskt källartroll som gillar att äta prinsessor. Men självklart så överlistar prinsessan trollet på klokaste möjliga sätt.

Japp, den här boken infriar alla förväntningar man kan ha på en prinsessbok. Det är rolig, smart och lite läskig. Per Gustavssons prinsessa är precis lika befriande kaxig och självständig som vanligt. Prinsessan är modig, omtänksam och tuff på samma gång. Jag kan inte tänka mig en bättre förebild för alla små prinsar och prinsessor, faktiskt.

Emma är sex år och tycker så här:
Jag tyckte den var bra för att det var många som följde med så att trollet skulle somna. Den var spännande och rolig var den. Det var bra att alla fick låna hennes saker. Det var bra att källartrollet undrade vem som var prinsessan. Det var något speciellt med den. Bilderna var fina.

Oscar är fyra år och tycker så här:
Jag tyckte också den var bra. Jag tyckte den var spännande. Den var bra. Och att alla lånade hennes saker. Spindeln öppnar för henne och följer med. Att källartrollet inte vet vem prinsessan är, det var bra. Det var bra när prinsessan fick krypa under spindelnätet. När dom tar bort stenen och svärdet går sönder. Det var bra när grodan fick stövlarna. Källartrollet var bra. Och alla står där. Och källartrollet vet inte vem det är. Och somnar. Och prinsessan somnar. Det var bra när prinsessan band trollet.

1 kommentar:

Sara sa...

Elin, dina barn är fantastiska recensenter.