onsdag 10 juni 2009

5 otroligt intellektuella frågor - idag med Högsbo biblioteks Maria Apelmo

På Högsbo bibliotek jobbar inte bara Elin och Siska, det finns faktiskt fler intellektuella personer här! Idag får ni träffar vår glada programbibliotekarie Maria Apelmo. Maria brukar coacha oss i ukulelespelande, ha melodikryss live och pratar mycket om sin trädgård. Det förstår man att hon gör för hon har världens finaste trädgård. När hon inte petar i blomrabatterna är hon extremt intellektuell. Se här:

1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Jag har läst så himla många bra böcker! Den senaste som var bra var Boktjuven av Zuzak. En annorlunda skildring av 2:a världskriget, det var döden som berättade. Döden var ömsint och omsorgsfull mot människorna. Handlingen utspelade sig på en fattig gata i en tysk småstad. Man fick följa en flicka och hennes grannar. Jag älskar när man både gråter och skrattar när man läser, och det gjorde jag till denna bok.
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
I olika perioder behöver jag olika typer av musik, glad, ledsen, lugn... Just nu är det en jazzskiva med Rigmor Gustavson & Nisse Landgren.
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Secrets and lies. Vansinningt bra film av Mike Leigh som jag sett flera gånger. Se den!
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Bruksanvisningen till min dvd.
5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?
Bonniers stora bok om din trädgård, Karin Berglund

1 kommentar:

Siska sa...

Åh, Secrets and lies är en hemskt deprimerande film. Jag minns ingenting förutom att den var sorglig och bra. Det är iofs alla Mike Leighs filmer. Han och Ken Loach är verkligen mästare när det gäller brittisk social-realism.