måndag 1 juni 2009

Cowboy take me away + två gästbloggare

Jag gillar kor. Så är det. Jag vet inte om det beror på min uppväxt på landet eller vad det nu beror på men jag gillar kor. Dom är fina, lugna och trygga. Och jag blir glad av kor. Både av att klappa dom och av att läsa om dom. Speciellt glad blir jag av att läsa om kor. Gladast blir jag av Ur en kos dagbok av Beppe Wolgers. Här får man nämligen träffa en ko som har tröttnat på att stå i en lada, hon dagdrömmer sig bort. Hon cyklar till staden, hon äter grönsaksbiff på restaurang, sover på hotell, går på bio, sjunger på operan, flyger till New York och pratar i FN och åker ut i rymden och betar lite på Vintergatan. VA! Vilken ko! Vilken föredöme! En ko! På hotell! På Bio! Jag blir så upppiggad av denna boken och jag och mina barn älskar den. Vi ger den tio höbalar av tio möjliga. Om man nu inte kan klappa kor, så går det ju bra att se dom på film också. Och här. /Elin

Och här kommer två tips av två tävlingsvinnare! Woohooo!

Först ut är Ida:
Efter att ha bott ett tag på Irland, så är jag onödigt svag för böcker som utspelar sig på den gröna ön. Det ska vara mysiga små pubar, torvbrasor och traditionell musik.
En fantastisk bok, som till stor del utspelar sig på Irland, är the Riders (tyvärr inte översatt till svenska) av den australiensiske författaren Tim Winton. Detta är en bok jag måste läsa om och om igen. Hans fantastiska miljöbeskrivningar gör att det känns som man är på platsen.
Fred Scully och hans familj har bestämt sig för att lämna Australien, för att starta ett nytt liv en liten stuga på Irland. Fred åker i förväg, men när han ska hämta frun och dottern på flygplatsen, är dottern ensam. Där börjar Fred Scullys resa genom Europa för att hitta frun, men också en resa in i sig själv.
Jag kan även rekommendera hans andra böcker, som för det mesta utspelar sig i småstäder efter Västra Australiens kust. Hav, fiske, surfing…
Breath
Vändpunkten (the Turning)
I huset på Cloudstreet (Cloud Street)
Glömskans musik (Dirt Music)

Och Maria:
Jag skulle vilja tipsa om boken Bitterfittan av Maria Sveland. Hon beskriver svårigheterna att leva jämställt i sitt heteroförhållande när man väl fått barn. Hur svårt det kan vara att leva upp till sina egna ideal. Jag fick otroligt många aha-upplevelser även om jag själv inte har barn, kände igen mig i känslan av maktlöshet och frustrationen som uppstår när man vill så mycket men inte orkar kämpa emot könsrollerna. Borde vara obligatorisk läsning för alla!

1 kommentar:

Kalmarbibliobloggen sa...

"Ur en kos dagbok" är ett tidlöst mästerverk! / Thomas O.