söndag 14 juni 2009

Ny bibliotekarie på Högsbo bibliotek - Anderas Roman!

Elin och Siska har blivit riktigt riktigt lata och orkar inte blogga längre. Förra gången vi lät Torslanda stolthet författaren Andreas Roman sköta biblioteket gick det lite så där, men vi bestämde oss för att ge honom en chans till. Så här går det då:

Ah, härliga söndag. I dag är det jag som rattar Högsbo bibliotek. Det tog en stund att övertala Elin och Siska att ta ledigt i dag. Tydligen fick de klagomål från mitt förra besök, men efter att vi resonerat kring detta så kom vi fram till att kunderna var förvirrade och att det inte fanns något att oroa sig för.

Jag börjar med att dirigera in lastbilarna på torget vid biblioteket. De är många, tjugo bilar närmare bestämt, och det behövs. Hälften av dem ska ju tömmas och hälften av dem ska fyllas.Lastbilsgöbbarna hoppar ut och jag säger till dem: "Här är biblioteket. Ni tar och bär ut alla de gamla dammiga böckerna som finns där nu - utom mina då förstås - och ni andra lastbilsgöbbar, ni tar och bär in de där förbannat fräscha och riktigt snygga böckerna som ni har i era lastbilar, som kommer direkt från förlaget."

Göbbarna börjar arbeta. Gammal skåpmat bärs ut och lastas in i bilarna. Riktigt sköna och fräscha böcker som Vigilante, Mörkrädd eller varför inte När änglar dör bärs i stället in i biblioteket, frontas och placeras snyggt.

"Bygg en pyramid av böcker där borta!" ropar jag till en av göbbarna. "Gör ett valv där - tänk murgröna, porten till ett litterärt Shangri La liksom, lite så ja. Du där, kan du skapa en variant av kinesiska muren av böckerna? Bra, bra - nej lite högre! Sträck dig efter stjärnorna, gosse! Kanon, det blir fint."

Snart är lastbilarna fyllda med trams som ingen vill läsa ändå, som vi ska sälja till antikvariat, om de ens vill ta emot det vill säga. Men biblioteket är nu smyckat med fantastisk litteratur som glittrar i söndagssolens sken, likt guldet från El Dorado. Det enda som bekymrar mig nu är om tio lastbilar med mina böcker egentligen räcker. Och jag hoppas att Elin och Siska kommer kunna hantera den folkstorm av människor som snart kommer slå mot bibliotekets väggar och portar, den masshysteri som kommer uppstå nu när alla vill låna dessa sköna böcker.

Nåja. Det löser de säkert på måndag morgon, när de kommer tillbaka till jobbet igen och ser hur fint jag har gjort.

Inga kommentarer: