måndag 8 juni 2009

Tjena alla monsterdiggare!

Även en boknörd som jag har perioder så läslusten rinner iväg. Nu har jag en period då alla böcker jag börjar läsa visar sig vara skittråkiga och stora besvikelser. TUR att det finns barnböcker som man blir glad av då!

Stora boken om monster och drakar av Benoît Delalandre är en fullkomligt fantastisk bok, speciellt om man som jag är rädd för monster och andra otäckheter . Jag är i och för sig mest rädd för zombies och dom finns inte med i den här boken, vilket är ett plus. Annars kan man läsa om allt som är läskigt. Här får man lära sig väldigt mycket om vampyrer, drakar, mumier, varulvar och gengångare. Man får även lära sig om monster från andra kulturer, Kaliya från Indien (Emmas favoritmonster), Minotaurus från den grekiska mytologin och ja – i stort sett allt som är förfärligt hemskt finns med i den här boken. Världens bästa fobiträning för mesiga bibliotekarier som jag som bara snabbspolar sig igenom skräckfilmer. Dessutom får man en kortversion av Dracula, så om man inte orkar läsa den så kan man läsa den här förkortade varianten och låtsas att man läst hela (vilket är ett dåligt val eftersom Dracula är en av världens bästa böcker!). Illustrationerna är snygga och coola och tydliga – så att man känner igen alla monster när man ser dom. En hemsk, förfärlig, läskig och underbar bok!

Nu är det sommar och jag och Siska har drabbats av en stor sommarlathet. Från och med denna vecka får ni bara ett tips i veckan av oss. Här på bloggen bloggar vi dock lika flitigt som vanligt!

Inga kommentarer: