torsdag 28 januari 2010

Björn Ranelid finns även på vår blogg

Vart man än tar vägen nu för tiden så finns Björn Ranelid där. Han är överallt. Få författare är väl lika bra på att synas i alla möjliga sammanhang. Om man inte har tröttnat på herr Ranelid så kan man nu läsa om honom i boken Fenomenet Björn Ranelid. I boken ger sig litteraturvetarna Torbjön Forslid och Anders Ohlsson på att försöka förklara och förstå Björn Ranelid. De tänker sig att man inte bara an förstå herr Ranelid utifrån hans texter, utan man måste ta med hela hans person om man vill förstå honom.

Författarna resonerar kring Ranelids författarskap, kändisskap, de skandaler och de debatter där han gjort sin röst hört. Allt för att förstå hur en författare som både vill visa sig vara intellektuell och är extremt folklig. Jag menar, finns det någon författare, förutom Camilla Läckberg, som är så välkänd? Många vet vem han är, långt ifrån alla har läst hans böcker och nästan alla har en åsikt om honom. I boken visar författarna på en dubbelhet hos Björn Ranelid, där han å ena sidan vill framställa sig som det kränkta offret som aldrig skulle göra någon något ont och i nästa ögonblick går han till attack med de mest otrevliga personangrepp man kan tänka sig.

Nu vet jag inte om jag förstår Björn Ranelid så hemskt mycket bättre efter att ha läst den här boken. Jag tänker mest att det kanke inte är så himla krångligt det här med Ranelid som man gör det. Alltså, som Morrisseyfan är man ju lite var vid en artist som når enorma framgångar med som ändå känner sig missförstått och förfördelad. Det, tänker jag, handlar väl väldigt mycket om självbilder och presonliga förhållningssätt till livet och sånt är ju komplext och svårbegripligt och svårförklarat. Men boken då? Jo boken läste jag med någon form av skräckblandad förtjusning. Om man, som jag, har en liten osund fascination av Björn Ranelid är det en mycket intressant läsning.

1 kommentar:

Unknown sa...

Detta fenomen kommer snart till Angereds bibliotek. Biljetterna till denna författarfrukost såldes slut på några ögonblick!

Rosmari