tisdag 5 januari 2010

Elins bästa böcker 2010, kanske.

Jag ser också väldigt mycket fram emot vårens bokutgivning, även om jag fortfarande har en hög med 2009-böcker som ligger hemma i högar och stressar mig. Men, som Siska säger, nu ska vi lägga det gamla bakom oss och blicka framåt. Detta ser jag framemot under våren 2010:

Håpas du trifs bra i fengelset av Susanna Alakoski
Svinalängorna är en av de absolut bästa böcker jag har läst. det gjorde jätteont att läsa den, men den var så bra. Jättejättebra. jag ser supermycket fram emot Alakoskis nya bok om syskonparet Anni och Sami, den duktiga flickan och den misslyckade pojken, verkar precis så deprimerande och dyster som jag hoppas på.



Med vänlig hälsning av Sara Granér
Bästa årskrönikan 2009 läste jag i GP och det var bland annat Sara Granér som tecknade den. Den var smart, träffsäker och jättesnygg. Jag är peppad som tusan på att läsa hennes nya album. Och så hoppas jag att Siska blir stolt när jag tar med en serie på min lista, och inte bara en massa eländesböcker.

Alfahannen av Katarina Wennstam
Jag gillar Katarina Wennstam. inte bara har hon skrivit viktiga böcker om en kasst rättsamhälle (som i Flickan och skulden) hon skriver också riktigt bra spänningsromaner. Nu kommer den sista delen i triologin om mäns våld mot kvinnor. Jag tyckte första delen, Smuts som bland annat handlar om sexhandel var upprörande och superbra. Jag är peppad på denna!




Blodläge av Johan Theorin
Jag gillar deckare. Jag gillar Johan Theorin. Han lyckas med konsstycket att blanda spännande och välskrivna historier med ett stråk av övernaturlighet och folktro. Det är en fantastisk mix som får mig att hoppa lite av längtan efter Blodläge, som återigen tar oss till Öland.





Dödsmässa av Reginald Hill
Ja! Hurra! En ny bok om Daziel & Pascoe! Äsch, mer behöver jag inte skriva. En av de mest pålitliga brittiska deckarförfattarna! Alltid bra! Hurra!







Tårtor och bakelser - från En Liten Smula av Therese Baalack
Jag är sjukt svag för att bläddra i kokböcker, och speciellt älskar jag att titta i bakböcker. Jag blir alldeles till mig av att läsa om chokladtårtor, jordgubbsbakelser och maräng. När jag läser om den nya tårtboken från konditoriet En Liten Smula, blir jag nästan tårögd. Och fikasugen.

3 kommentarer:

Elin sa...

Och Påls bok ser jag så klart fram emot också!

Linnea sa...

Alakoski och Theorin längtar jag också efter! :)

Pål Eggert sa...

Gulligt av dig att ta med det ;-)