torsdag 14 januari 2010

Vårens bokhändelser med Snowflakes in the rain

Snowflakes in the rain är en fin bokblogg som skriver om all möjlig litteratur. Allt från brett till smalt, deckare till moderna klassiker, Kathy Acker till Regina Spector får plats här. Perfekt ställe för läsinspiration! Därför bad vi Snowflakes in the rain lista de böcker hon ser fram emot mest under våren 2010. Kolla in bloggen också!

Vårens böcker 2010

En av förra årets stora läsupplevelser var American Wife av Curtis Sittenfeld. Ni vet, hon med I en klass för sig, som är så bra. American Wife var ännu bättre. Den handlar om Laura Bush, före detta presidenthustrun. Om hennes barndom, uppväxt, det stora traumat när hon kör ihjäl en ung man, hennes arbete och äktenskap med George W. Sittenfeld har skrivit en fiktiv roman, men också använt sig av verkliga händelser. Så jag skulle så gärna vilja läsa Laura Bush egen självbiografi, som sägs ska komma i vår.


En som redan kommit ut, nu i januari, är debutanten Elin Ruuth med sin Fara vill. Jag vet att jag kommer att få den i present snart, och det blir spännande. Och läskigt, eftersom Elin och jag blev släkt i somras. Så jag hoppas att jag tycker om den!





Jag är egentligen för snål för att köpa inbundna böcker, jag brukar vänta tills de kommer på pocket. En som jag har väntat länge på nu är deckardrottningen i ordets sanna bemärkelse, P D James senaste Patienten. Den får gärna komma nu.




Jag väntar också på att Joshilyn Jacksons Mina två mammor ska komma på pocket, men det kanske den aldrig gör? Hennes Visst finns det gudar i Alabama var en liten pärla, som levde kvar oväntat länge i mitt medvetande.




En nytillkommen favorit är Tawni O’Dell som kommer med sin fjärde bok i vår. Fragile Beasts heter den, vi får se om jag orkar vänta på översättningen eller köper direkt. O’Dell skriver från gruvdistrikten i Pennsylvania och hennes människor är såna som inte har det lätt.



En annan som gärna får sätta lite fart är förstås George R R Martin. Han har tre tegelstenar kvar att skriva i den fantastiska fantasyserien A Song of Ice and Fire. Sätt igång nu, George! Vi är många som väntar otåligt.

1 kommentar:

snowflake sa...

Nej, men vad fint ni har gjort! Med bilder på alla. :-)