onsdag 27 januari 2010

Bra drakfångartips

Jag och mina barn älskar Per Gustavssons böcker om den modiga och rådiga Prinsessan. Nu har han skrivit en bok om en prins också, en prins om är minst lika smart och klurig. När prinsar fångar drakar heter den. Som prins behöver man tydligen inte bara vara tjusig, ha fönat hår, tajts och rädda vackra prinsessor hela dagarna. Nej, det viktigaste som prins är att ha en alldeles egen drake. Därför måste prinsen ge sig ut på drakjakt. Men en drakjakt är inte någon lyckad drakjakt om man inte tar hjälp av en prinsessa. Tillsammans klarar man allt! Bra att veta när man ger sig ut på drakuppdrag är att det är viktigt att mata krokodilen först och att man kan binda drakar med spagetti om man behöver fly. Man får alltså bara lära sig bra grejer i den här boken!

När prinsar fångar drakar är precis lika härlig och rolig som Per Gustavssons andra böcker. Med en underbar humor, fina bilder och roliga vändningar har han gjort ännu en ljuvlig bilderbok. Jag älskar hur han utmanar och förnyar de rätt trista och stela prins/prinsessrollerna, som man efter att ha sett Disneyprinsessfilmerna tusen gånger i rad bara vill kräkas på. Som prins och prinsessa kan man både vara tjusig, smart, rolig, vacker och modig. Samtidigt. Det är befriande! Och mina barn älskar detta. Så här tycker dom:

Emma: Jag tyckte den var bra. Den var rolig. Det var roligt att draken fångade prinsessan och prinsen. Det var bra att dom kunde fly från draken. Och så sa dom en snäll drake och det var också bra. Bilderna var fina.
Oscar: Den var jättefin. Det var roligt att prinsessan och prinsen skulle fånga draken. Det var roligt att draken fångade prinsen och prinsessan. Jag tyckte den var bra.

Inga kommentarer: