tisdag 5 januari 2010

Siskas bästa böcker 2010, kanske.

Nu har vi ju listat vilka böcker vi gillade förra året. Därmed är det dax att lägga det gamla bakom sig och blicka framåt! Idag listar vi därmed de böcker vi ser framemot under våren. Fört ut är Siskas lista

Ankomsten av Shaun Tan
Alltså, det är ju lite konstigt när en bok utan text översätts till svenska, men om det får fler att upptäcka den här alldeles underbara boken så är jag mer än glad. Shaun Tans berättelse om en man som kommer till ett nytt land är melankolisk, vacker och bevisar att man inte behöver ord för att beröra.


Jag är ditt fan in i döden av Coco Moodysson
Ett seriealbum av underbara Coco Moodysson om Cure-fans låter som det bästa som kan hända. Äntligen har jag en serie jag kan pracka på Elin!

Som en fisk i en skål av glas av Anneli Furmark
Jag älskar Anneli Furmark, det är vemodigt, vacker men samtidigt lite skitigt i hennes berättelser. Hennes nya bok om en ung kvinnas resa in i vuxenvärlden kan ju inte vara annat än jättebra.

Inferno av Fabian Göransson
Jag gillar bara Strindberg när han är knäpp och arg. Det är han ju väldigt mycket i Inferno, när den seriebearbetats av Fabian Göransson måste det ju bli fantastiskt! Och förhoppningsvis knäppt.



Slåss som en tjej av Tiitu Takalo
Takalos underbara seriealbum I ringen om den boxande 16-åriga Julia var U-N-D-E-R-B-A-R-T. Hennes nya album Slåss som en tjej som enligt förlaget är ett "ursinnigt seriealbum på temat våldtäckt" kan ju faktiskt inte bli annat än bra.



Aldrig bättre än såhär av Isobel Hadley-Kamptz
Jag älskade Isobel Hadley-Kamptz förra bok Jag går bara ut en stund. Det riktigt värkte i mig när hon beskrev kvinnan som längtar så mycket efter ett barn att allt runt henne faller sönder. Det var sagt att hennes nya bok Aldrig bättre än såhär skulle komma nu i år, dessvärre verkar det inte bli så men jag kommer hålla tummarna.

Fallet Thurneman av Arne Sundelin
Av någon outgrundlig anledning pratades det en hel del om Salaligan under min uppväxt. Nu kommer det en roman om de rånmördande spiritisterna. Hu!

Utrensning av Sofi Oksanen
Det här verkar bli en särdeles deprimerande bok men våldtäkter, deportationer och prostitution men är antagligen riktigt bra med tanke på hennes tidigare böcker. Dessutom utlovas det någon form av hopp i eländet.




Vilka böcker ser ni framemot under 2010?

4 kommentarer:

nina kartal sa...

tredje boken på "house of night"-serien!!!! dock finns den ju på engelska o ja har läst den men ändå haha.. och tredje boken på hungerspelen bör väl komma i år. det är nog de bästa böckerna jag nånsin har läst!! så det ser jag veeeerkligen fram emot.

Maria sa...

Tackar för serietipsen, det är flera där som jag vill kolla upp. :)

Pål Eggert sa...

I ringen var bra. Omslaget till Slåss som en tjej ser tufft ut.

Anonym sa...

Tinkel och Tonkel i Tinkeltonkelskogen!!!

I Tinkeltonkellandet bor de stöddiga dinosaurie-tonklarna som gillar brännässlor och döskallar och älskar att skrämmas. Tinklarna är ett folk av godhjärtade små apor som tycker mest om prinskorvar, prinsesstårtor och balett...

http://www.rabensjogren.se/Bocker--produkter/Utgiven/2010/Var/karlen_per-jose-tinkel_och_tonkel_i_tinkeltonkellandet-kartonnage/