tisdag 15 september 2009

2 Otroligt intellektuell stockholmare

Lasse Berghagen - äsch man behöver inte presentera honom mer. Lill-Babs ex, allsångsledare och Stockholmsälskare.
1. Vilken är den bästa bok om Stockholm du har läst?
Stockholm mina drömmars stad av Fogelström
2. Vilken är den bästa låten om Stockholm du vet?
Stockholm i mitt hjärta
3. Vilken är den bästa filmen om Stockholm du vet?

Söderkåkar
4. Vilken är den sämsta låten om Stockholm du vet?

Vet jag faktiskt inte
5. Om Stockholm var en bok, vilken bok skulle Stockholm då vara?

Störst av allt är kärleken

Mer stockholmare än Siskas pappa, Ulf Humlesjö, kan man nog inte bli. Inte nog med att han på ett naturligt sätt kan säga "det är nå't tjall med jonnen" och har bott i Stockholm i nästan hela sitt liv, han är dessutom minst fjärde generationens stockholmare, längre tillbaka är det ingen som minns.

1. Vilken är den bästa bok om Stockholm du har läst?
Det är inte lätt att välja en bok. Per Anders Fogelströms Stockholmsserie var viktig för mig under min ungdom. Den är socialt stark, det går att finna de platser han talar om, den ger en intressant beskrivning av stadens framväxt - och en fin beskrivning av en del av de människor som medverkat till att bygga upp Stockholm. Men det är fem böcker i serien - kanske är den viktigaste Mina drömmars stad . Men det finns en annan serie böcker, den av Sjöwall - Wahlöö, med bland annat polisen Beck som en av huvudpersonerna. Den har också ett socialt engagement och en samhällsbeskrivning som är spännande. Där är kanske Brandbilen som försvann den jag tycker mest om, bland annat för att den plats boken handlar om var en del av det Stockholm jag som barn lekte i men som nu är försvunnen.

2. Vilken är den bästa låten om Stockholm du vet?
I det här fallet är det lättare att göra ett val. Monica Zetterlunds insjungning av Sakta jag går genom sta´n (en svensk version av Walking my baby back home) får mig att rysa när jag hör den. Dels därför att Monica var en fantastisk sångerska, dels därför att den förmedlar på ett sätt som jag kan känna igen, hur det är / var att flanera i Stockholm en sommarnatt: "På Västerbron i den himmelska ron, en spårvagn går ensam och tom." (Men många av Bellmans låtar går inte av för hackor.)

3. Vilken är den bästa filmen om Stockholm du vet?
Här finns mycket att välja på. Låt den rätte komma in, en film om människor i förorten Blackeberg och om mobbning, skräck och vänskap. Ingmar Bergmans film Sommaren med Monika. Vackra bilder, en kärlekshistoria mellan cykelbudet och den tuffa tjejen. En romantisk historia som börjar i Sommarstockholm och som fortsätter ut i Stockholms skärgård och som inte slutar lyckligt. Men kanske är en av de bästa Darling, som skildrar mötet mellan den unga "brats"- tjejen vid Stureplan och en mycket äldre mannen. Fina miljöskildringar från Stureplan och Stockholm och en intressant film om bratskulturen, kön och klass. Dessutom en fin skådespelarinsats av en ung tjej / kvinna.

4. Vilken är den sämsta låten om Stockholm du vet?
Klockorna i Gamla Stan tycker jag kan stå för den. Den finns med i en gammal film med samma namn. Låten har en titel som inte täcks av innehållet. Texten är så allmän, trots att låtskrivaren petat in ordet "gränden", att den egentligen skulle kunna handla om vilka klockor som helst. Dessutom är texten alltför patetisk:

Hör i kvällens strid hur klockorna ringa
från en svunnen tid en hälsning
dem bringar.
Än lever gamla grändens poesi
dess harmoni dess melodi.
En sång dej hälsar när du kommer
till världen
dess klang dej följer på den sista
färden.
Underbara silverklara klockor
som gav mitt liv sin melodi.

5. Om Stockholm var en bok, vilken bok skulle Stockholm då vara?
Varför inte Ture Sventon i Stockholm från 1950-talet? En bok om staden med kondis (Konditori Rota), kriminalitet, vänskap, jul och vinter. Visserligen finns i Stockholm den hårdare världen som skildras i Darling, men här finns också kvar lite av den småstadsidyll Ture Sventons skapare Åke Holmberg beskriver.


Inga kommentarer: