måndag 2 november 2009

Benjamin Stengård är skrämmande intellektuell

Benjamin Stengård kom i år ut med Ur djupen ropar jag till dig som är en samling serienoveller av det obehagligare slaget. Obehagligt, äckligt och skrämmande, med andra ord riktigt, riktigt bra. Dessutom har han haft den goda smaken att besvara våra skrämmande intellektuella skräckfrågor.

1. Vilken är den bästa skräckboken du har läst?
Antagligen nån novellsamling av Lovecraft eller Poe. Jag vet inte hur många gånger jag har läst Poes novell Ett fat Amontillado. Jag har en inte själv men dras liksom till den på bibliotek och i bokhandlar. Dels är det rädslan för att bli levande begravd, dels berättarens totala känslokyla. Hur han avnjuter sin hämnd som ett fint gammalt vin.

2. Vilken är den bästa skräcklåten du har hört?
Jag vet inte. Det är inte den sortens upplevelse jag är ute efter när jag lyssnar på musik. Men kanske Window licker med Aphex twin? Det finns en annan Aphex twin-låt som är jävligt läskig också. Jag har letat efter den men kommer inte ihåg vad den heter. Med en xylofon kanske, och så ett klickande ljud, lite som en klocka eller en speldosa som dras upp. Nån som vet vilken jag menar?

3. Vilken är den bästa skräckfilmen du har sett?
Svårt att välja en enda. Tre filmer som verkligen berör mig på djupet är Viskningar och rop, Picnic at hanging rock och The others.

4. Vilken är den sämsta skräckboken du har läst?
Mister B. Gone av Clive Barker är kanske den fånigaste och tråkigaste bok jag läst överhuvudtaget. Fast jag pallade bara med första halvan. Andra halvan kanske är skitbra.

5. Vilken bokkaraktär är mest skräck?
Jag gillar Lovecrafts stackars rationella vetenskapsmän. De är så sköra och deras fall blir så stort när avgrunden öppnas under dem.

3 kommentarer:

PN sa...

Jag gissar att den beskrivna Aphex Twin-låten är Nannou. Den finns med på Windowlicker-singeln.

Fast jag får inte så mycket skräckvibbar av den.

Sara sa...

Benjamin, du kanske menar Aphex Twins "Come to Daddy"? Jävligt obehaglig tycker jag i a f.

http://www.youtube.com/watch?v=5Az_7U0-cK0

Benjamin sa...

Nannou var det ja. Tack så mycket.