tisdag 3 november 2009

Pickwickklubben, numera uthärdlig

Vi har ju gnällt en del över Pickwickklubben här på bloggen och gnällt titt som tätt över att vi måste läsa den. Men nu, kära vänner, nu börjar vi inse att den faktiskt går att läsa! Nu har vi läst till kaptiel 15!

Ida Forsberg den 27 oktober kl. 09:51
här är vad jag tyckte om de senaste fem kapitlena.
det blir lättare och lättare för mig att hitta ett sätt att läsa den här boken. jag läser den fort och har slutat bläddra tillbaka när jag inte fattar något för det hjälper ändå inte. vissa saker är helt enkelt oförståeliga. och jag gillar den mer och mer faktiskt. har fått lite koll på vilka som egentligen är med i Pickwickklubben och kommer ihåg att två av dem är tjejtokiga (Tupman och Winkle) och att mr Pickwick är tjock och älskvärd. och så blev jag ju otroligt glad att min favorit med det andfådda pratet, Mr Jingle, är tillbaka. nyfiken på vilka hyss han kommer ställa till med.


Elin Nord den 28 oktober
Här kommer sammanfattningen på kapitel 11-15

Kapitel 11:Herrarna ger sig ut på en resa, promenerar lite, hittar en sten, läser ett manuskript skrivet av en galning, åker till London och får redan på lite mer om stenen.

Kapitel 12:Nu får vi veta lite mer om herr Pickwicks hemförhållanden, nästan höra honom fria och sen anställa en betjänt.

Kapitel 13:Så är vi plötsligt i Eatanswill och så får vi följa ett val där.

Kapitel 14:Och vi är på ett värdshus och får lyssna på en märklig historia som bland annat innehåller en levande stol.

Kapitel 15:En fantastisk frukostbjudning som också är en maskerad beskrivs.

Jag tycker så här:Nu börjar jag nästan hänga med i vem som är vem. Jag tyckte till och med att två av kapitlen var riktigt läsbara. Däremot åker dom fram och tillbaka så mycket, så då blir jag lite förvirrad.

Siska Humlesjö den 3 november kl. 09:26

Alltså, visst är det så att betjänten är någon man ska känna igen=? Men vem är han? Hur som så är han helt klart min nya favorit. Jag gillar hur han pratar någonslags 1800-talsvariant av inbrottstjuvstockholmska.Boken är faktiskt lite rolig. Jag gillar maskerade där Dickens verkligen förlöjligar överklassen. Skoj!

Ida Forsberg den 3 november kl. 11:32
åh jag gillade stolen! det var fantastiskt att plötsligt vara inne i något psykadeliskt som det. och att det sen inte nämndes med ett ord. jag kände inte heller igen betjänten men jag tror att han har något att göra med mr Jingle? eller är han bara ovanligt korkad han också? åh så gillar jag historien om stenen där ingen frågat om inskriptionen också är lika gammal som själva stenen. haha! det blir roligare och roligare det här.

Elin Nord den 3 november kl. 11:38
Jag gillade också stolen! Och det galna manuskriptet. Jag tycker att boken har tagit sig jättemycket och faktiskt är rätt bra.

Ida Forsberg den 3 november kl. 14:15
det tycker jag också. för första gången kom jag på mig själv med att okynnesläsa pickwickklubben för att jag var nyfiken. bra betyg. vad roligt att vi valde just den här!
Så här ser det ut nu:
kapitel 16-20 vecka 46
kapitel 20-25 vecka 48
kapitel 26-28 vecka 50
Vill du vara med? Vill du blogga om boken här eller på din egen blogg? Skicka ett mail till elinochsiska(a)gmail.com så kan vi länka till dina inlägg eller lägga upp ditt inlägg här (självklart får du lägga upp det hos dig också!)

1 kommentar:

Linda sa...

Ni kanske inte blir sådana fans av den här boken som jag är. Men det verkar som den kanske kan tänkas få ett bättre betyg av er än vad det såg ut som i början av läsningen. Kul!