onsdag 4 november 2009

Görintellektuella svar från en go göteborgare

Kristian Wedel är journalist och har skrivit jättemånga böcker om Göteborg. Han har till exempel skrivit 63 skäl att åka till Hisingen som Siska hyllade för några veckor sedan. Dessutom är Kristian väldigt rolig, bara en sån ska gör att han kvalificerar sig till att få svara på våra superintellektuella frågor. OCH han kommer tillsammans med fotografen Peter Claesson snart ut med vad som nog kan bli den finaste boken om Göteborg man kan tänka sig. Nya perspektiv på Göteborg heter den och är en fotobok med historiska bilder - och nytagna bilder från samma platser. Peter Claesson har jobbat jättehårt för att få bilderna att överrensstämma med de gamla, så detta kan bli hur fantastiskt som helst! Här kommer Kristians mycket intellektuella göteborgssvar.

1. Vilken är den bästa boken om Göteborg du har läst?Den i särklass bästa boken om Göteborg är Claes Hylingers, Magnus Hedlunds och Lennart Aschenbrenners "I Göteborg".
2. Vilken är den bästa låten om Göteborg du vet?
"Göteborg är staden på G" av Per Andersson och Henrik Dorsin.
3. Vilken är den bästa filmen om Göteborg du vet?
Albert & Herberts julkalender, framför allt avsnittet om grisen Gottfrid i Slottsskogen (jaja, jag vet att detta snarare är en tv-serie än en film, men det kan inte hjälpas.)
4. Vilken är den sämsta låten om Göteborg?
Jag föredrar att tiga ihjäl de sämsta låtarna ...
5. Om Göteborg var en bok, vilken bok skulle Göteborg då vara?
Pickwickklubben - dramatisk, rolig, urban och antagligen sannare än vad man kan tro. Det låter ju som Göteborg.

1 kommentar:

charlesshaarmurray sa...

Ahh... Wedel på stan i GP. Kungsord från en uppmärksam flanör. Den enkla vardagens sällsamma och långsamma dramatik.
Bästa låten om Göteborg? "Göteborg" med Göteborg Sound (sic!):
"Jag har varit i London å i Paris. Ja, jag har sett mig omkring, på alla sätt å vis..." börjar den. Sen kommer nåt med "Å ja älskar dina gator, å jag älskar dina torg. Å-å-å, Göteborg". Poesi? Jag vet inte... men en jävla bra låt.
skriver
charlesshaarmurray
tidigare känd i dessa sammanhang som charliemurray (googlade mitt "nom de guerre" och hittade en partyprisse i Ståkkålm. Det räcker väl för att skaffa sig ett nytt alias?).