lördag 7 november 2009

Idag har vi bluesen tillsammans med Jenny Almsenius

Häromveckan hade vi på Högsbo bibliotek besök av den tuffa och duktiga bluestjejen Jenny Almsenius. Hon drog fullt hus, vilket inte är så konstigt eftersom hon är jättebra. Om ni inte har lyssnat på henne så kan ni göra det här.

1. Vilken är den bästa bok du har läst?
"Blonde" av Joyce Carol Oats. En fascinerande bok om Marilyn Monroe.
Jag har läst den flera gånger och blir lika inkapslad i historien och språket varje gång. Annars gillar jag barnböcker väldigt mycket. "Loranga, Masarin och Dartanjang" av Barbro Lindgren är en av mina favoriter. Och nästan allt som Astrid Lindgren har skrivit älskar jag. Hon är min stora idol. Just nu läser jag Lars Noréns dagbok, det är intressant.

2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Jag kan inte välja bara en! Men skivan "Walts for Debby" som Monica Zetterlund och Bill Evans gjorde tillsammans är en riktig pärla.
Jag lyssnar på många olika typer av musik, allt från polskor till hip hop. Det beror på situation och sinnesstämning. Artister jag gillar är t.ex.
John Lee Hooker, Lauryn Hill, Cornelis Vreeswijk, Ane Brun, Björk, Tom Waits, Edith Piaf och Joni Mitchell. På morgonen när jag stiger upp brukar jag ibland dansa till Jennifer Lopez eller Beyonce för beatets skull. Andra mornar dansar jag till svensk folkmusik för det gör mig så lycklig. En salig blandning i min skivsamling alltså.

3. Vilken är den bästa filmen du vet?
"Glappet" om tjejerna Ella och Josefin. Den gick som Tv-serie för länge sedan och finns på film nu. Den är viktig, rolig och helt underbar. Alla borde se den.


4. Vilken är den sämsta boken du har läst?
Hahaha, det vet jag inte. Om den varit så dåliga så tror jag inte att jag fortsatt läsa. Eller så har jag förträngt minnet av den.

5. Om du var en bok, vilken bok skulle du då vara?

Om jag fick önska skulle jag vara "Diva" av Monica Fagerholm.

Inga kommentarer: