torsdag 12 november 2009

Elin och Siska gillar intellektuella Höganäs bibliotek

Erik Edwardson är en nytänkande , nyskapande och väldigt trevlig bibliotekarie på Höganäs bibliotek. Erik jobbar väldigt inspirerande och föredömligt med sociala medier och är lite av vår idol faktiskt. Det är därför Siska ser så salig och lycklig ut här på fotot. Vi känner oss väldigt stolta och glada över att Erik svarar på våra fina skånska frågor idag.

1. Vilken är den bästa bok om Skåne du har läst?
Stuv Malmö, kom av Fredrik Ekelund. Annars har jag läst och gillat massor av böcker som handlat om intressanta personer som bott i Lund: Bengt Lidforss, Per Nyström, Vilhelm Ekelund, Eric Hermelin, Ernst Wigforss... Sånt älskade jag att läsa när jag pluggade i Lund.
2. Vilken är den bästa låten om Skåne du vet?
Fahlmans fik med Svettens Söner eller Hanna från Arlöv med Nationalteatern.
3. Vilken är den bästa filmen om Skåne du vet?
Sven Klangs kvintett eller Kullamannen eller TV-serien N. P. Möller.
4. Vilken är den sämsta boken om Skåne som du har läst?
Pontus Mattssons Sverigedemokraterna inpå bara skinnet. Inte för att boken är dålig utan för att det är dåligt att Sverigedemokraterna är så stora i Skåne.
5. Om Skåne var en bok, vilken bok skulle Skåne då vara.
Det vet jag inte men när jag åker in i Malmö från lundahållet tänker jag alltid på kapitlet Borgen i Salka Sandéns roman Deltagänget.

1 kommentar:

Anonym sa...

lart mycket