lördag 19 december 2009

19 december Sara från Järfälla bibliotek/Textival

19 december: Sara Lind

Sara Lind jobbar på Järfälla bibliotek och där har man en alldeles egen julkalender som har tema rött, tänk så finurligt! Här har hon skrivit ihop ett litet fint rim. Gissa vilken bok hon rimmar om, maila in till oss och vinn en fin och spexig bibliotekst-shirt!



En klassikers klassiker för vuxna och barn
Du trasslar in dig i undervärldens garn
En kanin, en drottning och en katt
Du möter också en konstig karl i hatt
Fantasin har inga gränser här
Och det är svårt att leva som man lär
En svår psykologisk strapats
När alla vägar leder till samma plats
En gotisk filmatisering kommer snart på bio
Jag ska nog se den på premiären klockan nio



19 december: Textival


Textival ordnar något så underbart som en litteraturfestival i Göteborg. Nästa år kommer det handla om mellanrum, och det låter både spännande och lite mystiskt! Magnus Bernvik och Sabina Ostermark är två av eldsjälarna bakom festivalen, här kommer de med varsin text som de har skrivit åt oss.

Jag står i en dusch och ser hur rutan immar igen. Eller rättare sagt det är en strimma av glas mellan två frostade partier som immar igen. Jag lyfter fingret och skriver redrum på rutan. På andra sidan gatan ligger ett fängelse och jag ser in över den taggtrådsomgärdade gården. Det kommer stora skåpbilar och bussar i ett som måste vänta utanför, medan en stor port långsamt segar sig upp, innan de kan köra in.
Själv bor jag på ett ganska fint hotell mitt i Brooklyn, N Y. Jag har aldrig varit här förut, inte annat än i otaliga romaner, filmer och låtar så klart. Då har jag följt olika romankaraktärer, maffiabossar, poliser, taxichaufförer och så vidare i all oändlighet på olika äventyr. Jag skulle önskat att jag starkare kunde identifiera mig med Holden Caulfield på rymmen eller hängt med någon av alla oändliga bar-dufusar eller konstnärs-hipsters som jag föreställt mig. Kanske att jag brytt mig om att leta efter var Paul Auster bor. Men allra mest så konfronteras jag med det faktum mina fantasier varit rätt så begränsade gällande detta pop-kulturella monster till stad.
Staden är mäktig. Lite för mäktig för att kunna placeras in i någon myt eller något fack, och jag lyckas aldrig med att kombinera mina fantasibilder med verklighetens New York. Villigt erkänner jag att jag upplevt en slags rädsla och viss förskräckelse på vägen dit, så även på plats. Det var inte bara den vanliga nervositeten som brukar infinna innan en resa (kanske är jag en nervös typ), utan mer en känsla av att konfronteras med alla mina fantasier och föreställningar. Nu gick det rätt bra ändå. Verkligheten visade sig var rätt häftig den med och inte så farlig som man hade kunnat tro. Och jag vill tillbaks, både till böckerna som jag läst och till staden för att fortsätta mina upptäckter.



Om tips skall vara med så kör jag på....
Vad jag älskade av Siri Hustvedt
Räddaren i nöden av J.D Salinger
Grand Central winter av Lee Stringer
/Magnus



Textivalsabinas skuldboktips

På min absoluta favoritradiokanal, den talade kanalen, sändes nyss ett radioprogram som bland annat tog upp de goda aspekterna av skuld och skam. Goda aspekter är det man ofta kallar samvete, de flesta människor mår helt enkelt dåligt när de inte beter sig åtminstone hyfsat mot andra. Skuld och skam är även ett av mina högst privata favoritteman. På den snygga bilden agerar jag ytterst skuldtyngd och i behov av en rent akut författarbikt för textivals program 2008.

Skuld är ett tema som gör sig fantastiskt väl i bokform. Om det inte finns skuld inbäddat i bokens tema kan det räcka med skulden man känner för att man inte hunnit läsa alstret ännu (eller kanske aldrig kommer göra det heller). Nedan kommer mina tips, löst hållna till skuldtemat.

Pär Lagerkvist Barabbas
Denna skolboksklassiker bemästrar många konster. Vi har det historiska anspråket, personporträtten, det flytande tillsynes lätta språket fyllt av innehåll. Och vi har skulden. Om du redan läst den behöver du faktiskt läsa om den.

Mark Lynas Six degrees.
Jag genomgick en smärre kris efter att jag läst den här boken. Den handlar om miljön. Låt nu inte detta avskräcka dig utan läs denna svidande ärliga och forskningsbaserade uppräkning av vad exaktsom kommer hända vid uppvärmningen av vårt hem jorden.

Oscar Wilde Sagor illustrerad av PJ Lynch
Den här boken är mitt julrelaterade tips. Jag fick boken i julklapp när jag var ett känsligt prepubertalt barn och jag lämnade boken svårt drabbad. Wilde kan konsten att skriva drabbande om förlust och hjältemodig död i en form som samtidigt innehåller hans bitska humor. Läses med försiktighet med lampan tänd och nädukarna på behändigt avstånd, högläsning rekommenderas.

(fotograf: Erik Wistrand)

Inga kommentarer: