måndag 21 december 2009

Broar, böcker och en tävling

Cross Water är en av de finaste böckerna som jag har sett. Ewa K Andinsson är en broälskande och jätteduktig fotograf som har rest runt i Sverige och tagit tjusiga och stiliga foton på broar, bland annat Tjörnbron. Det är min favoritbro. Bon Hansson har skrivit fina texter som Stina Wirsén har textat jättesnyggt. Sen får man lära sig en massa om broar också. Fina grejer. Ewa ligger bakom det sprillans nya förlaget Adina förlag som ska ge ut snygga faktaböcker. Sånt gillar vi.


Ewa har snällt svarat på våra intellektuella frågor!
1. Vilken är den bästa bok du har läst?
Eftersom jag är en obotlig visionär och en person som tror att alla människor klarar det mesta bara de tror på sig själva, så måste jag svara att utifrån den utgångspunkten är den bästa bok jag läst "Alkemisten" av Paulo Coelho. Att ha en stark tro på något kan hjälpa en att klara de flesta hindren, bara man vågar söka nya vägar när det tar emot. Annars tycker jag också om "Frukost på Tiffany´s" av Truman Capote, en bok full av udda karaktärer och annorlunda historia.
2. Vilken är den bästa skivan du vet?
Jag tycker om det mesta i musikväg, men en av mina absoluta favoriter är Sting. Inte bara han utan alla musiker han omger sig med är fantastiskt duktiga. Det är en fröjd att lyssna till människor som behärskar sitt instrument.
3. Vilken är den bästa filmen du vet?
Det är svårt att säga att något är det bästa, när man som jag tycker om väldigt mycket. Men en film jag tycker är en av de absolut bästa är Allt om min mamma av Pedro Almodovar. Intressant historia, fantastiskt snyggt filmat och bra skådespelare.
4. Vilken är din värsta läsupplevelse?
Jag gissar att den inte inträffat ännu...
5. Om du var en bro, vilken bro skulle du då vara?
Av de broar jag har i min brobok, Cross Water, så skulle jag nog säga att jag skulle vilja vara Högakusten bron. Stolt och rakryggad står hon där uppe i norr omgärdad av vacker natur...

Dessutom har Ewa varit så snäll att hon har gett oss en signerad bok. Woho! Den kan bli din om du kan svara på dessa frågor!

Ur vilka brolåtar kommer dessa textrader? Vi vill veta artist och låttitel.
1.
Sometimes I feel like
I don't have a partner
Sometimes I feel like my only friend
Is the city I live in, the city of angels
Lonely as I am, together we cry

2.
When you're down and out
When you're on the street
When evening falls so hard
I will comfort you

3.
Men jag undrar ännu vem
ska ta hand om denna obrukbara spillra av en man
Åh, ta mig hem
Ta mig dit jag kan få sova mig hel igen
Maila oss de rätta svaren!

Inga kommentarer: