torsdag 3 december 2009

Årets skivfynd!

Det är ju ett himla tjatande om julen just nu. Det är granar, tomtar och grisar i överflöd. Väldigt lite kristendom dock. Så även i dagens veckotips. Istället ska jag tipsa om en skiva som ni faktiskt måste lyssna på.

17 cd-skivsprojektet Music of Islam är väl det man brukar kalla en kulturgärning. Som de flesta kulturgärningar har jag, som är en del av verklighetens folk, ingen som helst koll på den. Dock har jag koll på skivan Music of Islam sampler som helt enkelt är en samling med en låt från varje skiva som kommit ut innan med på något sätt representativ musik från olika muslimska delar av världen. Och det är så himla fantastiskt bra att jag blir alldeles till mig. Jag erkänner villigt att jag, som nog de flesta, har extremt dålig koll på muslimsk musik men här får jag i alla fall en ytterst liten introduktion. Och det är underbart. Jag utnämner härmed denna skiva till årets fynd!
Släpp julen lite nu och lyssna på den här pakistanska låten, den här underbara irakiska låten och innan ni återgår till nötknäckande och kolakokande den här. Det är faktiskt allt jag önskar mig av er i julklapp.

Inga kommentarer: